• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Publikasjonsserier
  • FoU-rapport
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Publikasjonsserier
  • FoU-rapport
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

UNICEFs rettighetsskoler: En undersøkelse av to pilotskolers erfaringer med å bli UNICEF rettighetsskoler

Halås, Catrine Torbjørnsen
Research report
Thumbnail
Åpne
FoURapport582020.pdf (12.36Mb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2654105
Utgivelsesdato
2020
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • FoU-rapport [80]
Sammendrag
I denne rapporten kan du lese om hvordan barn og voksne ved to pilotskoler erfarer

deltakelse og resultater knyttet til det å bli en UNICEF rettighetsskole.

En god rettighetsskole beskrives av elevene som en skole der alle har kunnskap

om og viser respekt for rettighetene, og der det finnes synlig informasjon om

rettighetene. Skolen har et synlig fokus på barn, der det vises respekt for barns

egenverd. Det er en skole der barna er med og bestemmer, og som er preget av

god kommunikasjon. Skolen er kjennetegnet av trivsel og trygghet, og er et

sted preget av inkludering og vennskap, og med mindre mobbing enn andre

steder. En skole som blir rettighetsskole får etterhvert bedre skoleresultater.

Skolen samarbeider med UNICEF og får nasjonal synlighet og påvirkningskraft.

Barn og voksne gir eksempler på hvordan rettighetene hjelper dem, når de skal snakke om

hvordan barn har det, hva som er barnets beste og hvordan de vil at det skal være for det

enkelte barn og for skolen.

Rettighetene har blitt til en del av skolens grunnmur, og har fungert som et felles

relasjonsspråk.
Utgiver
Nord universitet
Serie
FoU-Rapport / Nord universitet;58

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit