dc.contributor.author | Halås, Catrine Torbjørnsen | |
dc.date.accessioned | 2020-05-12T12:54:33Z | |
dc.date.available | 2020-05-12T12:54:33Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.isbn | 978-82-7456-825-9 | |
dc.identifier.issn | 2535-2733 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2654105 | |
dc.description.abstract | I denne rapporten kan du lese om hvordan barn og voksne ved to pilotskoler erfarer
deltakelse og resultater knyttet til det å bli en UNICEF rettighetsskole.
En god rettighetsskole beskrives av elevene som en skole der alle har kunnskap
om og viser respekt for rettighetene, og der det finnes synlig informasjon om
rettighetene. Skolen har et synlig fokus på barn, der det vises respekt for barns
egenverd. Det er en skole der barna er med og bestemmer, og som er preget av
god kommunikasjon. Skolen er kjennetegnet av trivsel og trygghet, og er et
sted preget av inkludering og vennskap, og med mindre mobbing enn andre
steder. En skole som blir rettighetsskole får etterhvert bedre skoleresultater.
Skolen samarbeider med UNICEF og får nasjonal synlighet og påvirkningskraft.
Barn og voksne gir eksempler på hvordan rettighetene hjelper dem, når de skal snakke om
hvordan barn har det, hva som er barnets beste og hvordan de vil at det skal være for det
enkelte barn og for skolen.
Rettighetene har blitt til en del av skolens grunnmur, og har fungert som et felles
relasjonsspråk. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Nord universitet | en_US |
dc.relation.ispartofseries | FoU-Rapport / Nord universitet;58 | |
dc.subject | rettighetsskoler | en_US |
dc.subject | barnekonvensjonen | en_US |
dc.subject | demokratiopplæring | en_US |
dc.subject | elevmedvirkning | en_US |
dc.subject | psykososialt skolemiljø | en_US |
dc.title | UNICEFs rettighetsskoler: En undersøkelse av to pilotskolers erfaringer med å bli UNICEF rettighetsskoler | en_US |
dc.type | Research report | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289 | en_US |
dc.source.pagenumber | 61 | en_US |