Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorPedersen, Ida Pape
dc.date.accessioned2020-06-18T12:13:10Z
dc.date.available2020-06-18T12:13:10Z
dc.date.created2019-12-03T13:58:17Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationPedersen, I. P. (2019). Med embodied pedagogy og småbarnspedagogikk på paletten – å se nyanser av rødgul farge i to (u)like fag- og forskningsfelt. Dance Articulated, 5(3), 25-44. doi:en_US
dc.identifier.issn2464-2258
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2658651
dc.description.abstractFag- og forskningslitteratur fra/om småbarnspedagogens kroppsligrelasjonelle praksis synes å ha mye til felles med fag- og forskningsfeltet embodied pedagogy. Undersøkelsen denne artikkelen baserer seg på viser likevel at de to forskningsområdene småbarnspedagogikk og embodied pedagogy har liten kjennskap til hverandre. Hensikten med artikkelen er å undersøke hva som kan males frem når disse to feltene møtes, innsirklet i et kroppslig møtepunkt. Artikkelen er en litteraturgjennomgang basert i Alfonso Montouris (2005) forståelse av litteraturstudier som kreative undersøkelser. Forfatteren skaper en fargeblandingsanalysemetode der litteraturgjennomgangen ses som to farger som blandes sammen. Fargeblandingsanalysen visualiseres i en modell formet som en palett der utpenslede begreper fra småbarnspedagogikk (rød) og embodied pedagogy (gul) sammenfiltres til et mulighetsrom (oransje) av nærliggende og mulighetsgivende faglitteratur og forskning. Mulighetsrommet som males frem gir pedagogkroppen og småbarnaspedagogens kroppslige profesjonskunnskap rom og redskaper til å vokse og utvikle seg. Artikkelen er en teoretisk delstudie i et større forskningsprosjekt som i sin helhet er plassert innenfor metodologien artsbased research.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorske Dansekunstnereen_US
dc.relation.urihttps://ps.noda.no/index.php/ps/article/view/42/29
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleMed embodied pedagogy og småbarnspedagogikk på paletten – å se nyanser av rødgul farge i to (u)like fag- og forskningsfelten_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2019 Forfatterneen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.pagenumber25-44en_US
dc.source.volume5en_US
dc.source.journalDance Articulateden_US
dc.source.issue3en_US
dc.identifier.doi10.18862/ps.2019.503.2
dc.identifier.cristin1756089


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal