• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Øvrige publikasjoner
  • Publikasjoner fra Cristin - Nord universitet
  • View Item
  •   Home
  • Øvrige publikasjoner
  • Publikasjoner fra Cristin - Nord universitet
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Læringsdynamikk mellom globalt og lokalt nivå – en casestudie av fortolkninger av styringssystemet

Doornich, June Borge; Kaarbøe, Katarina
Peer reviewed, Journal article
Published version
Thumbnail
View/Open
Doornich.pdf (339.3Kb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2660298
Date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • Artikler, rapporter og annet (HHN) [418]
  • Publikasjoner fra Cristin - Nord universitet [1705]
Original version
Doornich, J. B. & Kaarbøe, K. (2019). Læringsdynamikk mellom globalt og lokalt nivå – en casestudie av fortolkninger av styringssystemet. Magma - Tidsskrift for økonomi og ledelse, 22(7), 61-69.  
Abstract
I denne artikkelen har vi undersøkt organisatorisk læring i interaksjonen mellom globalt og lokalt nivå i et multinasjonalt selskap med geografisk spredte datterselskaper. Vi har analysert hvilke fortolkninger og meninger landssjefer gir styringssystemets regler og prosedyrer, og hvordan interaksjon mellom sentralledelsen og landssjefer bidrar til organisatorisk læring. Med en fortolkende casestudie i en nordisk virksomhet med datterselskaper i mer enn 30 land, har vi analysert læringsdynamikken ved større endringer av styringssystemets regler og prosedyrer. Våre funn viser at styringssystemet – med sin tilskrevne meningsbærende intensjon fra sentralledelsen (sensegiving) – fortolkes ulikt av landssjefene innenfor deres lokale kontekst i deres meningskonstruksjon (sensemaking). Videre finner vi at når det oppstår dissonans mellom intensjon og fortolkning, utfører sentralledelsen større endringer i selve styringssystemet for å skape harmoni mellom globalt og lokalt nivå, og aktørene får en ny felles forståelse av systemet. Studien bidrar til en utvidet forståelse av hvordan styringssystemets regler og prosedyrer skaper oppmerksomhet og sikrer bedre styring av prosesser lokalt i et multinasjonalt selskap. Samtidig viser studien at det kreves en balanse mellom sentralledelsens forventning om global etterlevelse av regler og prosedyrer, og landssjefenes handlingsrom og autonomi for tilpasning av regler og prosedyrer mot lokal kontekst. Vi konkluderer med at en velfungerende læringsmodell som er integrert i styringssystemet, gir bedre forutsetninger for økt effektivitet og ytelse i virksomhetsstyringen.
Publisher
Fagbokforlaget
Journal
Magma - Tidsskrift for økonomi og ledelse

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit