Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorDoornich, June Borge
dc.contributor.authorKaarbøe, Katarina
dc.date.accessioned2020-07-01T10:57:06Z
dc.date.available2020-07-01T10:57:06Z
dc.date.created2019-11-20T10:16:02Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationDoornich, J. B. & Kaarbøe, K. (2019). Læringsdynamikk mellom globalt og lokalt nivå – en casestudie av fortolkninger av styringssystemet. Magma - Tidsskrift for økonomi og ledelse, 22(7), 61-69.en_US
dc.identifier.issn1500-6069
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2660298
dc.description.abstractI denne artikkelen har vi undersøkt organisatorisk læring i interaksjonen mellom globalt og lokalt nivå i et multinasjonalt selskap med geografisk spredte datterselskaper. Vi har analysert hvilke fortolkninger og meninger landssjefer gir styringssystemets regler og prosedyrer, og hvordan interaksjon mellom sentralledelsen og landssjefer bidrar til organisatorisk læring. Med en fortolkende casestudie i en nordisk virksomhet med datterselskaper i mer enn 30 land, har vi analysert læringsdynamikken ved større endringer av styringssystemets regler og prosedyrer. Våre funn viser at styringssystemet – med sin tilskrevne meningsbærende intensjon fra sentralledelsen (sensegiving) – fortolkes ulikt av landssjefene innenfor deres lokale kontekst i deres meningskonstruksjon (sensemaking). Videre finner vi at når det oppstår dissonans mellom intensjon og fortolkning, utfører sentralledelsen større endringer i selve styringssystemet for å skape harmoni mellom globalt og lokalt nivå, og aktørene får en ny felles forståelse av systemet. Studien bidrar til en utvidet forståelse av hvordan styringssystemets regler og prosedyrer skaper oppmerksomhet og sikrer bedre styring av prosesser lokalt i et multinasjonalt selskap. Samtidig viser studien at det kreves en balanse mellom sentralledelsens forventning om global etterlevelse av regler og prosedyrer, og landssjefenes handlingsrom og autonomi for tilpasning av regler og prosedyrer mot lokal kontekst. Vi konkluderer med at en velfungerende læringsmodell som er integrert i styringssystemet, gir bedre forutsetninger for økt effektivitet og ytelse i virksomhetsstyringen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherFagbokforlageten_US
dc.titleLæringsdynamikk mellom globalt og lokalt nivå – en casestudie av fortolkninger av styringssystemeten_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber61-69en_US
dc.source.volume22en_US
dc.source.journalMagma - Tidsskrift for økonomi og ledelseen_US
dc.source.issue7en_US
dc.identifier.cristin1749737


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel