Tettere samarbeid og styrket kvalitet i praksisstudiene: Erfaringer fra et aksjons-forskningsprosjekt ved vernepleierutdanningen i Nord universitet
Research report
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2723725Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
- FoU-rapport [105]
Sammendrag
Rapporten er basert på et utviklingsprosjekt for utprøving av ny modell for gjennomføring
av praksisstudiet i profesjonsutdanningen i vernepleie ved fakultet for sykepleie- og
helsevitenskap (FSH) i Nord universitet. Intensjonen med den nye modellen var å få etablert
et tettere samarbeid mellom praksisfeltet og utdanning samt å få styrket kvaliteten i
praksisstudiet. De som deltok var studenter fra 1. og 2. år på vernepleierutdanningen,
praksisveiledere fra praksissteder i nedslagsfeltet og fagansvarlige fra praksisemnene 1.og 2.
studieår fra vernepleierutdanningen.
Aksjonsforskning ble anvendt som metode og evaluering av prosjektet ble gjennomført ved
hjelp av fokusgruppeintervju med praksisveiledere og studenter som deltakere.
Hovedfunn i prosjektet viser at en langsiktig lederforankret samarbeidsavtale der faste
møtepunkter mellom praksisfelt og utdanningsinstitusjon er nedfelt kan bidra til et tettere
samarbeid. Møtepunkter satt i system mellom praksisveiledere, studenter og fagansatte er
viktige samarbeidsarenaer for gjensidig utveksling av informasjon, utvikling av felles
forståelse for kompetansekrav og kan bidra til å sikre et systematisk samarbeid som har vært
etterlyst.
Videre funn viser at veiledningskontrakt mellom student og en definert kompetent
praksisveileder bidrar til å strukturere veiledningsprosessen og gir gode forutsetninger for
læring i praksisstudiet. Videreføring av praksisplassbeskrivelser og studenter i par blir gode
verktøy i den nye modellen for å sikre kvalitet i praksisstudiet.
Utviklingsprosjektet pågikk i 2016-2018.