• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Publikasjonsserier
  • FoU-rapport
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Publikasjonsserier
  • FoU-rapport
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tettere samarbeid og styrket kvalitet i praksisstudiene: Erfaringer fra et aksjons-forskningsprosjekt ved vernepleierutdanningen i Nord universitet

Sætertrø, Odil
Research report
Thumbnail
Åpne
FoURapport692021.pdf (1.853Mb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2723725
Utgivelsesdato
2021
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • FoU-rapport [80]
Sammendrag
Rapporten er basert på et utviklingsprosjekt for utprøving av ny modell for gjennomføring

av praksisstudiet i profesjonsutdanningen i vernepleie ved fakultet for sykepleie- og

helsevitenskap (FSH) i Nord universitet. Intensjonen med den nye modellen var å få etablert

et tettere samarbeid mellom praksisfeltet og utdanning samt å få styrket kvaliteten i

praksisstudiet. De som deltok var studenter fra 1. og 2. år på vernepleierutdanningen,

praksisveiledere fra praksissteder i nedslagsfeltet og fagansvarlige fra praksisemnene 1.og 2.

studieår fra vernepleierutdanningen.

Aksjonsforskning ble anvendt som metode og evaluering av prosjektet ble gjennomført ved

hjelp av fokusgruppeintervju med praksisveiledere og studenter som deltakere.

Hovedfunn i prosjektet viser at en langsiktig lederforankret samarbeidsavtale der faste

møtepunkter mellom praksisfelt og utdanningsinstitusjon er nedfelt kan bidra til et tettere

samarbeid. Møtepunkter satt i system mellom praksisveiledere, studenter og fagansatte er

viktige samarbeidsarenaer for gjensidig utveksling av informasjon, utvikling av felles

forståelse for kompetansekrav og kan bidra til å sikre et systematisk samarbeid som har vært

etterlyst.

Videre funn viser at veiledningskontrakt mellom student og en definert kompetent

praksisveileder bidrar til å strukturere veiledningsprosessen og gir gode forutsetninger for

læring i praksisstudiet. Videreføring av praksisplassbeskrivelser og studenter i par blir gode

verktøy i den nye modellen for å sikre kvalitet i praksisstudiet.

Utviklingsprosjektet pågikk i 2016-2018.
Utgiver
Nord universitet
Serie
FoU-Rapport / Nord universitet;69

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit