Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorShubina, Lilia
dc.date.accessioned2015-02-09T08:49:05Z
dc.date.available2015-02-09T08:49:05Z
dc.date.issued2015-02-09
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/275594
dc.description.abstractI denne kvalitative studien har jeg forsket på innholdet av sentralgitt skriftlig eksamen i Kjemi 2. Den røde tråd gjennom min undersøkelse var å se på i hvilken grad tester eksamen i kjemi elevene i læreplanens kompetansemål. Jeg har sett på om eksamen er i samsvar med mål for opplæringen og hvordan eksamen evaluerer eleven. Undersøkelsen ble utført i 2014 og omfatter eksamens oppgavesett i 5 år fra 2009 til 2013. For å teste skriftlige dokumenter, kompetansemål i kjemi og oppgavetekster, ble Blooms taksonomi valgt som metode (Bloom 1956). Funnene i studien tyder på at skriftlig eksamen tester elever på alle taksonomiske nivå. Det vil si at elever vurderes i evne til ulike former av kognitive prosesser som å angi, forklare, planlegge, klassifisere, analysere, bruke kunnskap i nye situasjoner, begrunne og forsvare egne påstander. Jeg har også bemerket i min oppgave at eksamen tester elever på ulik måte hvert år i forhold til taksonomiske nivå. Eksamensoppgavene er ganske ulike hva gjelder utfordringene som elevene får fra til år der den mest vanskelige eksamenen var i 2011. Eksamen tester elever på høyere nivå enn hva man kunne forvente fra nivået i kompetansemålene. Det kommer fram en signifikant forskjell mellom vanskelighetsgradene til eksamener og hva kompetansemålene tilsier.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjecteksamennb_NO
dc.subjectKjemi 2 vg3nb_NO
dc.subjectvideregående skolenb_NO
dc.subjectlæreplannb_NO
dc.subjectkompetansemålnb_NO
dc.titleSkriftlig eksamen i kjemi : i hvilken grad tester eksamen i kjemi elevene i læreplanens kompetansemålnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Mathematics and natural science: 400nb_NO
dc.source.pagenumber60nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel