Det vitenskapelige essayet i profesjonsforskning : en kritisk utprøvende metode
Peer reviewed, Journal article
Accepted version
View/ Open
Date
2021Metadata
Show full item recordCollections
Original version
Halås, C. T. & McGuirk, J. (2021). Det vitenskapelige essayet i profesjonsforskning: en kritisk utprøvende metode. Tidsskrift for psykisk helsearbeid, 18(01), 5-14. doi: 10.18261/issn.1504-3010-2021-01-02Abstract
Teksten beskriver det vitenskapelige essayet som en kritisk utprøvende metode slik det er utviklet og praktisert ved Senter for praktisk kunnskap ved Nord universitet i Bodø. Dette er en metode som er egnet for å kunne undersøke både egne og andres praksiserfaringer. Som vitenskapelig sjanger er ambisjonen tosidig: Å finne måter å beskrive menneskelig erfaring i all sin variasjon og dybde, og samtidig finne måter å uttrykke og undersøke slike erfaringer på en måte som tilfredsstiller den vitenskapelige ambisjon om å bidra med allmenngyldig kunnskap. Hensikten er således å utvide, utvikle eller overskride forståelser ut over det som subjektive erfaringer og perspektiver rommer.