• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag (FLU)
  • Masteroppgaver i profesjonsretta naturfag
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag (FLU)
  • Masteroppgaver i profesjonsretta naturfag
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Teknologi i praksis – fungerer faget etter hensikten? : denne studien undersøker hvordan elever vurderer det nye valgfaget teknologi i praksis i lys av intensjonen og hensikten med valgfaget

Lunde, Espen
Master thesis
Rev. utg.
Thumbnail
View/Open
Lunde_master_2015.pdf (2.303Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/286557
Date
2015-07-06
Metadata
Show full item record
Collections
  • Masteroppgaver i profesjonsretta naturfag [35]
Abstract
Denne studien var en undersøkelse om hvordan elevene vurderer valgfaget teknologi i praksis. Det nye teknologifaget i skolen er et resultat av Stortingsmelding 22 fra Kunnskapsdepartementet, som konkluderte med at innholdet i ungdomsskolen trengte en fornying for å fange opp alle sider ved elevene.

Kunnskapsdepartementet og Utdanningsdirektoratets hensikt med både valgfag og teknologi i praksis, forskning på teknologi som fagområdet, samt min egen bakgrunn som lærer i faget, la grunnlaget for denne studiens retning. Gjennom en bred kvantitativ tilnærming skulle elevene vurdere holdning, mestring, motivasjon og relevans ved å svare på et spørreskjema. 8 ungdomsskoler deltok i undersøkelsen, der 176 elever var involvert. Med dette datagrunnlaget ble det funnet resultater som oppsummeres videre. Innholdsmessig fungerte teknologi i praksis etter hensikten. Det viste seg at det aller meste som ble gjennomført i faget dreide seg rundt bruk av verktøy, materialer og utvikling av produkter etter elevenes vurdering. Dermed tolkes det dithen at faget er svært praktisk rettet. Det fantes likevel et lite motsetningsforhold mellom hvordan teknologi i skolen burde implementeres basert på internasjonale studier, og hvordan faget er implementert i skolen gjennom Kunnskapsløftet. Funnene i denne studien tyder på at de aller fleste elevene mente at faget oppfyller de forventningene man hadde til motivasjon og mestring. Trolig skyldtes disse opplevelsene at faget innholdsmessig er relevant, variert og givende. De få elevene som ikke hadde samme inntrykk så ut til å være preget av at teknologi i praksis i utgangspunktet ikke var noe som opplevdes relevant slik det store flertallet følte. Elevene uttrykte gjennom vurderingene sine at de aller fleste trives svært godt med faget, de mener faget bidro til en kjekkere skoledag, og anbefalte det gjerne videre til andre.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit