• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag (FLU)
  • Masteroppgaver i musikkvitenskap
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag (FLU)
  • Masteroppgaver i musikkvitenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Mellom barken og veden? - En musikkprodusents roller og utfordringer

Waade, Kristin Løseth
Master thesis
Thumbnail
View/Open
MasteroppgaveiMusikkvitenskapMellombarkenogveden.pdf (1.811Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/292889
Date
2015-07-08
Metadata
Show full item record
Collections
  • Masteroppgaver i musikkvitenskap [28]
Description
Kapittel 1 1.1. Innledning Jeg jobber som musikkprodusent i en fylkeskommunal enhet som heter Musikk i Nord- Trøndelag (forkortes MiNT) som ligger under Nord-Trøndelag fylkeskommunes (forkortes NTFK) kulturavdeling. Musikk i Nord-Trøndelag (MiNT) samarbeider med Rikskonsertene (forkortes RK) i Oslo. I samarbeid med RK sender MiNT ut konsertproduksjoner i grunnskolene og barnehagene. Min oppgave som produsent er å produsere og tilrettelegge konserter for alle grunnskolene og de fleste barnehagene i hele fylket. Vi samarbeider også med Den Kulturelle Skolesekken i fylket (forkortes DKS). DKS leverer produksjoner fra kunstuttrykk som litteratur, billedkunst, scenekunst, kulturarv, musikk, film, samt kunstarter i samspill. Alle kulturproduksjoner går ut til skolene via DKS. I tillegg til RK og DKS har jeg også kontakt og samarbeid med lokale aktører i det frivillige kulturlivet i Nord-Trøndelag. I dette arbeidet ligger det å etablere og pleie nettverk i tillegg til å initiere nye samarbeidsprosjekt. Her er litt om min bakgrunn og hvorfor jeg ville skrive denne oppgaven: Min utdanningsbakgrunn er 3 årig- instrumentalpedagogisk linje fra Trøndelag musikkonservatorium (i dag NTNU), 2. avd. utøvende linje v/ Norges Musikkhøgskole hvor jeg studerte klassisk gitar. Jeg har også et 30 vekttalskurs i ledelse fra BI. «Ledelse i kommunal sektor». Jeg jobbet som distriktsmusiker i 18 år før jeg begynte som produsent. Produsentjobben har jeg hatt i 8 år. «Mellom barken og veden» er en tittel som jeg tror kan være en god beskrivelse av hvordan en produsents hverdag kan arte seg i sitt mangfold med sine mange utfordringer Etter mine 8 år som produsent, ser jeg at en del oppgaver og roller man har i jobben som produsent, kan føre til en del utfordringer. Jeg vil prøve å kartlegge en del av disse utfordringene, og jeg vil prøve å komme med en konklusjon med forslag til forbedring, samt drøfte og analysere to intervju med to produsenter i tilsvarende jobber, for å se om det er samsvar med mine roller og deres. I det følgende kapittelet vil jeg starte med å presentere problemstillingen for denne oppgaven. Jeg vil i kapittel 1.2. gi en innføring i Rikskonsertenes historikk og virksomhet. Det er vesentlig å ha oversikt over Rikskonsertenes rolle og oppgaver for å kunne sette seg inn i det jeg senere skal skrive om i denne oppgaven. Jeg vil bruke utklipp fra Rikskonsertenes egne hjemmesider i tillegg til noen klipp fra Anne Fjeld Grimstad sin masteroppgave «Samspill». Jeg vil også beskrive Rikskonsertenes programråd pluss at jeg vil forklare litt om «Det nasjonale dannelsesprogrammet», som etter hvert ble grunnlaget for etableringen av Rikskonsertene, Riksteateret, kinodrift og bibliotek ute i distriktene. Tilslutt i dette kapittelet vil jeg forklare litt om Den Kulturelle Skolesekkens (fra nå av DKS) funksjon, her vil jeg benytte utklipp fra DKS sine egne hjemmesider. Alle bilder/illustrasjoner er nummerert og ligger i litteraturlista. Problemstillinga Tittelen på masteroppgaven har jeg kalt «Mellom barken og veden?» Tittelen jeg har valgt, stilles som et åpent spørsmål som forhåpentligvis vil kunne besvares i løpet av mine drøftinger og funn underveis i masteroppgaven. Jeg har etter mange runder med meg selv, og samtaler med gode rådgivere kommet fram til denne problemstillinga: - Hvilke ulike roller har skolekonsertprodusenten og i hvilken grad er disse funksjonelle og ønskelig å opprettholde? Med underspørsmål: - Hva er forskjellen på fylkesprodusentens roller i forhold til Rikskonsertprodusenten sentralt sine roller?

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit