Elevsamtalen som utgangspunkt for tilpasset opplæring
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/298466Utgivelsesdato
2015-09-02Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Alle elever rett på tilpasset opplæring. Alle elever har rett på et godt fysisk og psykososialt
miljø som har til hensikt å fremme læring. Disse ordene er hentet fra to paragrafer i
Opplæringsloven, og skildrer mitt utgangspunkt for denne bacheloroppgaven. Jeg har
gjennom mitt forskningsarbeid ønsket å vise hvordan en konkret metode kan være et
utgangspunkt for tilpasset opplæring. Metoden inneholder gjennomføring av elevsamtale og
individuelle læreplaner. Dette er læreplaner som er konstruert for den enkelte elev, med det
formål å sikre at eleven blir sett og får oppgaver som er i samsvar med elevens forutsetninger,
utgangspunkt og utviklingsnivå. Med problemstillingen ”Hvordan kan elevsamtalen styrke
tilpasset opplæring?” har prosjektet til hensikt å skildre denne metoden, samt vise til
utviklingsforslag i forbindelse med struktur og konkretisering. Gjennom relevant teori for
tilpasset opplæring skal oppgaven vise til viktigheten av en god tilpasset opplæring. Resultatet
av forskningsarbeidet viser at jevnlige elevsamtaler kombinert med god tilrettelegging av
undervisning og arbeidsoppgaver kan være svært hensiktsmessig for å sikre elevers utvikling.