Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSem, Leiv Heming
dc.contributor.authorKolberg, Asbjørn
dc.date.accessioned2022-11-15T13:09:19Z
dc.date.available2022-11-15T13:09:19Z
dc.date.created2022-10-17T11:14:28Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationSem, L. H. & Kolberg, A. (2022). «Samiskheit» i Kunnskapsløftet 2020: Ei diskursanalytisk lesing av Fagfornyinga. Nordic Studies in Education, 42(3), 233-248. doi:en_US
dc.identifier.issn1891-5914
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3031934
dc.description.abstractWhat idea of «Saaminess» is presented and produced by the current Saami and non-Saami national curricula of the Norwegian primary school? Our discourse analysis focussing on the interpellation of pupils shows that the two curricula express different attitudes towards Saaminess, and indeed to education. Saami pupils are interpellated primarily into recognizing and strengthening their Saami identity, and less to be critically inclined and independent-minded. In contrast the non-Saami curriculum focus on disciplinary skills, and has critical method as its fundament. Both curricula may be understood as initiations to dogmatic communities of ideology. We conclude that all teachers should read both plans within their fields, as each complement the other.en_US
dc.description.abstract«Samiskheit» i Kunnskapsløftet 2020: Ei diskursanalytisk lesing av Fagfornyingaen_US
dc.language.isonnoen_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.title«Samiskheit» i Kunnskapsløftet 2020 : Ei diskursanalytisk lesing av Fagfornyingaen_US
dc.title.alternative«Samiskheit» i Kunnskapsløftet 2020: Ei diskursanalytisk lesing av Fagfornyingaen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2022 Forfatterneen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289en_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Demografi: 300en_US
dc.source.pagenumber233-248en_US
dc.source.volume42en_US
dc.source.journalNordic Studies in Educationen_US
dc.source.issue3en_US
dc.identifier.doi10.23865/nse.v42.3527
dc.identifier.cristin2061927


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal