Samkunst for selve livet : Om danning og livsmestring i valgfaget produksjon for scene
Peer reviewed, Journal article
Accepted version
View/ Open
Date
2022Metadata
Show full item recordCollections
Original version
Kolaas, S. S. & Angelo, E. (2022). Samkunst for selve livet: Om danning og livsmestring i valgfaget produksjon for sceneNorsk pedagogisk tidsskrift, 106 (2), 145-158. doi: 10.18261/npt.106.2.6Abstract
Hensikten med denne artikkelen er å undersøke læreres oppfatninger av betydninger ved valgfaget produksjon for scene i ungdomsskolen. Datamaterialet for artikkelen er generert gjennom en landsomfattende spørreskjemaundersøkelse våren 2019, og analysen er informert av konstant komparativ analyse fra grounded theory, med syntetisering, integrering og sammenkobling av identifiserte koder og kategorier. Tidligere forskning om kunstfag i skolen danner teoretisk bakgrunn for diskusjon og utvikling av kjernekategorien samkunst som danning og livsmestring, som beskriver hvordan samkunstlig arbeid i faget produksjon for scene tilskrives betydning for danning og livsmestring.