Nettbasert undervisning i grunnskolen - hva fremmer og hemmer elevenes læring?
Peer reviewed, Journal article
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3034705Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Kristensen, A. & Bratteng, S. I. (2022). Nettbasert undervisning i grunnskolen - hva fremmer og hemmer elevenes læring? Psykologi i kommunen (PIK) .(3)Sammendrag
I denne artikkelen presenterer vi funn fra en studie basert på læreres erfaringer fra forsøk med nettbasert undervisning i valgfag for ungdomsskolen. Erfaringene er relatert til strukturen i undervisningen, med undervisningsmetoden og til hvilke erfaringer lærerne har rundt elevenes læringsresultater. I forsøket defineres nettbasert undervisning gjennom faktorer innenfor kvalitetsområdene struktur-, prosess-, og resultatkvalitet som en integrert helhet i undervisningen. Funnene tyder på at lærerne erfarte utfordringer særlig knyttet til struktur og prosess i oppstarten av prosjektet. Mye er utbedret underveis og, til tross for utfordringer, beskriver lærerne elevenes læring fra undervisning gjennom bruk av nettbaserte løsninger som god. Det ser ut for at undervisningsmetoden har en nytteverdi for skolene, kommunen som helhet, og tendensen er at nettbasert undervisning blir møtt med positive holdninger blant lærere, elever og foreldre.