dc.contributor.author | Halberg, Haakon | |
dc.contributor.author | Fiskum, Tove Anita | |
dc.date.accessioned | 2023-01-23T14:46:24Z | |
dc.date.available | 2023-01-23T14:46:24Z | |
dc.date.created | 2022-11-21T11:19:56Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.citation | Halberg, H. & Fiskum, T. A. (2022). Skjønnlitteraturen i det tverrfaglige - Når mellomtrinnselever leser skjønnlitteratur og lærer om rovdyr i en uteskoledidaktisk sammenheng. Acta Didactica Norden. 16(3), Artikkel 8. doi: | en_US |
dc.identifier.issn | 2535-8219 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3045441 | |
dc.description.abstract | Mellomtrinnselever fra 6 ulike skoler i Norge har lest skjønnlitteratur og deltatt på en rovdyrskole for å lære om rovdyrproblematikk og få et kunnskapsgrunnlag som kan brukes for å forstå ulike dilemmaer innenfor rovdyrforvaltning. I denne artikkelen utforskes lesingas rolle og funksjon, på grunnlag av følgende problemstilling:Hva kan lesinga av skjønnlitteratur tilføre elevenes læring om og interesse for rovdyr og rovdyrproblematikk i en uteskoledidaktisk kontekst, og motsatt: hva kan et tverrfaglig uteskoledidaktisk undervisningsopplegg om rovdyr tilføre elevenes lesing av skjønnlitteratur? 115 mellomtrinnselever er intervjuet I grupper før og etter prosjektet. Deres lærere er intervjuet i etterkant. Resultatet viser at lesing av skjønnlitteratur i denne konteksten kan være fruktbart når det gjelder kunnskap, interesse og holdninger til rovdyrproblematikk, og at det tverrfaglige arbeidet kan virke positivt inn på elevenes leselyst og i en viss grad litterære forståelse. I artikkelen nyanseres og drøftes konsekvensene av dette. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Acta Didactica Norden | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no | * |
dc.title | Skjønnlitteraturen i det tverrfaglige - Når mellomtrinnselever leser skjønnlitteratur og lærer om rovdyr i en uteskoledidaktisk sammenheng | en_US |
dc.title.alternative | Fiction in an interdisciplinary context - When pupils at the upper primary school level read fiction and learn about predators in outdoor education | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | © Forfatterne, 2022 | en_US |
dc.source.pagenumber | 26 | en_US |
dc.source.volume | 16 | en_US |
dc.source.journal | Acta Didactica Norden (ADNO) | en_US |
dc.source.issue | 3 | en_US |
dc.identifier.doi | 10.5617/adno.8808 | |
dc.identifier.cristin | 2077141 | |
dc.source.articlenumber | 8 | en_US |