Show simple item record

dc.contributor.authorHundal, Anne Kathrine
dc.contributor.authorHalberg, Haakon
dc.date.accessioned2023-01-24T12:40:32Z
dc.date.available2023-01-24T12:40:32Z
dc.date.created2022-11-17T14:57:17Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationHundal, A. K. & Halberg, H. (2022). Skriving i uterommet – et potensiale for utvikling av elevenes skriveferdigheter. Viden om Literacy, 32, 43-57.en_US
dc.identifier.issn2246-6525
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3045831
dc.description.abstractI artikkelen utforskes potensialet som ligger i å gjennomføre deler av skriveundervisninga i uterommet. Observasjonsdata og elevtekster fra to ulike tverrfaglige undervisningsopplegg gjennomført med mellomtrinnselever (10-12-åringer) i Norge danner utgangspunkt for studien. Resultatet viser at skriveaktivitetene utendørs kan karakteriseres som engasjert tid (Kinberg, 2020), noe som kommer til uttrykk gjennom at elevene viser stort engasjement og mottakelighet for ny kunnskap. I de beskrivende tekstene som ble skrevet i etterkant, ser vi tydelige spor av persepsjonen og aktivitetene i uterommet. Tekstene framstod som fag-spesifikke. På bakgrunn av dette konkluderes det med at skriving i uterommet, også i tverrfaglige sammenhenger, kan gi et betydelig bidrag til elevenes skriveutvikling, og at elevene bør få mulighet til å ta i bruk sanseerfaringer i ulike kontekster når de skal utvikle literacyferdighetene sine.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNationalt Videncenter for Læsningen_US
dc.relation.urihttps://www.videnomlaesning.dk/media/5285/32_anne-kathrine-hundal_haakon-halberg.pdf
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.titleSkriving i uterommet – et potensiale for utvikling av elevenes skriveferdigheteren_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© Forfatterne, 2022en_US
dc.source.pagenumber43-57en_US
dc.source.volume32en_US
dc.source.journalViden om Literacyen_US
dc.identifier.cristin2075742


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal