dc.contributor.author | Hundal, Anne Kathrine | |
dc.contributor.author | Halberg, Haakon | |
dc.date.accessioned | 2023-01-24T12:40:32Z | |
dc.date.available | 2023-01-24T12:40:32Z | |
dc.date.created | 2022-11-17T14:57:17Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.citation | Hundal, A. K. & Halberg, H. (2022). Skriving i uterommet – et potensiale for utvikling av elevenes skriveferdigheter. Viden om Literacy, 32, 43-57. | en_US |
dc.identifier.issn | 2246-6525 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3045831 | |
dc.description.abstract | I artikkelen utforskes potensialet som ligger i å gjennomføre deler av skriveundervisninga i uterommet. Observasjonsdata og elevtekster fra to ulike tverrfaglige undervisningsopplegg gjennomført med mellomtrinnselever (10-12-åringer) i Norge danner utgangspunkt for studien. Resultatet viser at skriveaktivitetene utendørs kan karakteriseres som engasjert tid (Kinberg, 2020), noe som kommer til uttrykk gjennom at elevene viser stort engasjement og mottakelighet for ny kunnskap. I de beskrivende tekstene som ble skrevet i etterkant, ser vi tydelige spor av persepsjonen og aktivitetene i uterommet. Tekstene framstod som fag-spesifikke. På bakgrunn av dette konkluderes det med at skriving i uterommet, også i tverrfaglige sammenhenger, kan gi et betydelig bidrag til elevenes skriveutvikling, og at elevene bør få mulighet til å ta i bruk sanseerfaringer i ulike kontekster når de skal utvikle literacyferdighetene sine. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Nationalt Videncenter for Læsning | en_US |
dc.relation.uri | https://www.videnomlaesning.dk/media/5285/32_anne-kathrine-hundal_haakon-halberg.pdf | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no | * |
dc.title | Skriving i uterommet – et potensiale for utvikling av elevenes skriveferdigheter | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | © Forfatterne, 2022 | en_US |
dc.source.pagenumber | 43-57 | en_US |
dc.source.volume | 32 | en_US |
dc.source.journal | Viden om Literacy | en_US |
dc.identifier.cristin | 2075742 | |