Å lære profesjonell kommunikasjon i sykepleierutdanningen. Kvalitativ evaluering av en praktisk-pedagogisk intervensjon
Peer reviewed, Journal article
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3104285Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Johnsen, H. C., Andresen, K. G. & Brataas, H. V. (2023). Å lære profesjonell kommunikasjon i sykepleierutdanningen: Kvalitativ evaluering av en praktisk-pedagogisk intervensjon. UNIPED, 46(2), 126-137. doi: 10.18261/uniped.46.2.6Sammendrag
Bakgrunn: Et av hovedmålene i sykepleierutdanningen er at studenter lærer personsentrert og faglig målrettet kommunikasjon. For å forberede nye studenter på samtale med pasienter i praksisstudier har en sykepleierutdanning gjennomført en praktisk-pedagogisk intervensjon hvor førsteårsstudenter planlegger og gjennomfører informasjonsinnhenting om aktivitet i samtale med funksjonsfriske alderspensjonister. Studiens hensikt var å få kunnskap om studenterfaringer med intervensjonen. Metode: Kvalitativ evaluering med tematisk analyse av studenters skriftlige refleksjonsnotater. Resultater: Analysen brakte frem tre tema: Læring om samtaleverktøy og datainnhenting, Læring om egen kompetanse og Læring om profesjonalitet i fremtidig praksis. Intervensjonen førte til at studentene kjente seg forberedt til samtaler med pasienter. Konklusjon: Den praktisk-pedagogiske metoden tilrettelegger for meningsfull studentaktiv læring om personsentrert kommunikasjon og transformativ læring om et helserelatert tema. Mestringstro, oppgavemestring og å erkjenne læringsbehov ga motivasjon for mer læringsarbeid. Mer forskning kan gi kunnskap om den praktisk-pedagogiske metodens nytteverdi i sykepleierutdanningen samt i andre helse- og velferdsutdanninger.