Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJohnsen, Hanne Cecilie
dc.contributor.authorAndresen, Kari Grande
dc.contributor.authorBrataas, Hildfrid V.
dc.date.accessioned2023-11-23T10:09:58Z
dc.date.available2023-11-23T10:09:58Z
dc.date.created2023-06-15T09:15:08Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationJohnsen, H. C., Andresen, K. G. & Brataas, H. V. (2023). Å lære profesjonell kommunikasjon i sykepleierutdanningen: Kvalitativ evaluering av en praktisk-pedagogisk intervensjon. UNIPED, 46(2), 126-137. doi:en_US
dc.identifier.issn1893-8981
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3104285
dc.description.abstractBakgrunn: Et av hovedmålene i sykepleierutdanningen er at studenter lærer personsentrert og faglig målrettet kommunikasjon. For å forberede nye studenter på samtale med pasienter i praksisstudier har en sykepleierutdanning gjennomført en praktisk-pedagogisk intervensjon hvor førsteårsstudenter planlegger og gjennomfører informasjonsinnhenting om aktivitet i samtale med funksjonsfriske alderspensjonister. Studiens hensikt var å få kunnskap om studenterfaringer med intervensjonen. Metode: Kvalitativ evaluering med tematisk analyse av studenters skriftlige refleksjonsnotater. Resultater: Analysen brakte frem tre tema: Læring om samtaleverktøy og datainnhenting, Læring om egen kompetanse og Læring om profesjonalitet i fremtidig praksis. Intervensjonen førte til at studentene kjente seg forberedt til samtaler med pasienter. Konklusjon: Den praktisk-pedagogiske metoden tilrettelegger for meningsfull studentaktiv læring om personsentrert kommunikasjon og transformativ læring om et helserelatert tema. Mestringstro, oppgavemestring og å erkjenne læringsbehov ga motivasjon for mer læringsarbeid. Mer forskning kan gi kunnskap om den praktisk-pedagogiske metodens nytteverdi i sykepleierutdanningen samt i andre helse- og velferdsutdanninger.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetsforlageten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleÅ lære profesjonell kommunikasjon i sykepleierutdanningen. Kvalitativ evaluering av en praktisk-pedagogisk intervensjonen_US
dc.title.alternativeLearning professional communication in nursing education. Qualitative evaluation of a practical-pedagogical interventionen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© Forfatterne, 2023en_US
dc.source.pagenumber126-137en_US
dc.source.volume46en_US
dc.source.journalUNIPEDen_US
dc.source.issue2en_US
dc.identifier.doi10.18261/uniped.46.2.6
dc.identifier.cristin2154730


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal