dc.contributor.author | Johnsen, Hanne Cecilie | |
dc.contributor.author | Andresen, Kari Grande | |
dc.contributor.author | Brataas, Hildfrid V. | |
dc.date.accessioned | 2023-11-23T10:09:58Z | |
dc.date.available | 2023-11-23T10:09:58Z | |
dc.date.created | 2023-06-15T09:15:08Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Johnsen, H. C., Andresen, K. G. & Brataas, H. V. (2023). Å lære profesjonell kommunikasjon i sykepleierutdanningen: Kvalitativ evaluering av en praktisk-pedagogisk intervensjon. UNIPED, 46(2), 126-137. doi: | en_US |
dc.identifier.issn | 1893-8981 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3104285 | |
dc.description.abstract | Bakgrunn: Et av hovedmålene i sykepleierutdanningen er at studenter lærer personsentrert og faglig målrettet kommunikasjon. For å forberede nye studenter på samtale med pasienter i praksisstudier har en sykepleierutdanning gjennomført en praktisk-pedagogisk intervensjon hvor førsteårsstudenter planlegger og gjennomfører informasjonsinnhenting om aktivitet i samtale med funksjonsfriske alderspensjonister. Studiens hensikt var å få kunnskap om studenterfaringer med intervensjonen. Metode: Kvalitativ evaluering med tematisk analyse av studenters skriftlige refleksjonsnotater. Resultater: Analysen brakte frem tre tema: Læring om samtaleverktøy og datainnhenting, Læring om egen kompetanse og Læring om profesjonalitet i fremtidig praksis. Intervensjonen førte til at studentene kjente seg forberedt til samtaler med pasienter. Konklusjon: Den praktisk-pedagogiske metoden tilrettelegger for meningsfull studentaktiv læring om personsentrert kommunikasjon og transformativ læring om et helserelatert tema. Mestringstro, oppgavemestring og å erkjenne læringsbehov ga motivasjon for mer læringsarbeid. Mer forskning kan gi kunnskap om den praktisk-pedagogiske metodens nytteverdi i sykepleierutdanningen samt i andre helse- og velferdsutdanninger. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Universitetsforlaget | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Å lære profesjonell kommunikasjon i sykepleierutdanningen. Kvalitativ evaluering av en praktisk-pedagogisk intervensjon | en_US |
dc.title.alternative | Learning professional communication in nursing education. Qualitative evaluation of a practical-pedagogical intervention | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | © Forfatterne, 2023 | en_US |
dc.source.pagenumber | 126-137 | en_US |
dc.source.volume | 46 | en_US |
dc.source.journal | UNIPED | en_US |
dc.source.issue | 2 | en_US |
dc.identifier.doi | 10.18261/uniped.46.2.6 | |
dc.identifier.cristin | 2154730 | |