Show simple item record

dc.contributor.authorIsaksen, Veronica
dc.contributor.authorTaraldsen, Eldar
dc.contributor.authorVestheim, Ole Petter
dc.date.accessioned2024-03-19T12:31:16Z
dc.date.available2024-03-19T12:31:16Z
dc.date.created2023-08-14T15:24:45Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationIsaksen, V., Taraldsen, E. & Vestheim, O. P. (2023). Kunnskap om og erfaring med livsmestring i skolen - muligheter og begrensninger. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis, 17(2), 1-14. doi:en_US
dc.identifier.issn2535-7697
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3123124
dc.description.abstractFør implementeringen av LK20 har det ligget i skolens mandat, gjennom formålsparagrafen i opplæringsloven, å utvikle elevenes evner til å mestre egne liv. Til tross for intensjonene i mandatet rapporterer mange elever at de opplever skolen som stressende og kjedelig, og at de gruer seg til å oppsøke den. I artikkelen utforsker og drøfter vi hvordan det kan ha seg at mange elever opplever skolen på denne måten med utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvilke spenninger ligger i landskapet mellom intensjon og mulig praksis innenfor det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring i skolen? Artikkelen er metodologisk basert på ontologisk hermeneutikk. Vi diskuterer livsmestring i lys av pedagogiske teorier innenfor pragmatisme og eksistensfilosofi. I artikkelen hevder vi at skolens mål- og resultatorientering kan være et hinder for livsmestring. Som en konklusjon foreslår vi at skolen bør være en arena der alle elever får mulighet til å mestre, og at mestring kan realiseres gjennom at elevene får kunnskap om og erfaring med livsmestring i skolen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherCappelen Damm Akademisken_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleKunnskap om og erfaring med livsmestring i skolen - muligheter og begrensningeren_US
dc.title.alternativeKnowledge and experiences related to life skills in school - possibilities and limitationsen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© Forfatterne, 2023en_US
dc.source.pagenumber1-14en_US
dc.source.volume17en_US
dc.source.journalNordisk tidsskrift for utdanning og praksisen_US
dc.source.issue2en_US
dc.identifier.doi10.23865/up.v17.5185
dc.identifier.cristin2166840


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal