Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorIsaksen, Veronica
dc.contributor.authorTaraldsen, Eldar
dc.contributor.authorVestheim, Ole Petter
dc.date.accessioned2024-03-19T12:31:16Z
dc.date.available2024-03-19T12:31:16Z
dc.date.created2023-08-14T15:24:45Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationIsaksen, V., Taraldsen, E. & Vestheim, O. P. (2023). Kunnskap om og erfaring med livsmestring i skolen - muligheter og begrensninger. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis, 17(2), 1-14. doi:en_US
dc.identifier.issn2535-7697
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3123124
dc.description.abstractFør implementeringen av LK20 har det ligget i skolens mandat, gjennom formålsparagrafen i opplæringsloven, å utvikle elevenes evner til å mestre egne liv. Til tross for intensjonene i mandatet rapporterer mange elever at de opplever skolen som stressende og kjedelig, og at de gruer seg til å oppsøke den. I artikkelen utforsker og drøfter vi hvordan det kan ha seg at mange elever opplever skolen på denne måten med utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvilke spenninger ligger i landskapet mellom intensjon og mulig praksis innenfor det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring i skolen? Artikkelen er metodologisk basert på ontologisk hermeneutikk. Vi diskuterer livsmestring i lys av pedagogiske teorier innenfor pragmatisme og eksistensfilosofi. I artikkelen hevder vi at skolens mål- og resultatorientering kan være et hinder for livsmestring. Som en konklusjon foreslår vi at skolen bør være en arena der alle elever får mulighet til å mestre, og at mestring kan realiseres gjennom at elevene får kunnskap om og erfaring med livsmestring i skolen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherCappelen Damm Akademisken_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleKunnskap om og erfaring med livsmestring i skolen - muligheter og begrensningeren_US
dc.title.alternativeKnowledge and experiences related to life skills in school - possibilities and limitationsen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© Forfatterne, 2023en_US
dc.source.pagenumber1-14en_US
dc.source.volume17en_US
dc.source.journalNordisk tidsskrift for utdanning og praksisen_US
dc.source.issue2en_US
dc.identifier.doi10.23865/up.v17.5185
dc.identifier.cristin2166840


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal