dc.contributor.author | Isaksen, Veronica | |
dc.contributor.author | Taraldsen, Eldar | |
dc.contributor.author | Vestheim, Ole Petter | |
dc.date.accessioned | 2024-03-19T12:31:16Z | |
dc.date.available | 2024-03-19T12:31:16Z | |
dc.date.created | 2023-08-14T15:24:45Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Isaksen, V., Taraldsen, E. & Vestheim, O. P. (2023). Kunnskap om og erfaring med livsmestring i skolen - muligheter og begrensninger. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis, 17(2), 1-14. doi: | en_US |
dc.identifier.issn | 2535-7697 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3123124 | |
dc.description.abstract | Før implementeringen av LK20 har det ligget i skolens mandat, gjennom formålsparagrafen i opplæringsloven, å utvikle elevenes evner til å mestre egne liv. Til tross for intensjonene i mandatet rapporterer mange elever at de opplever skolen som stressende og kjedelig, og at de gruer seg til å oppsøke den. I artikkelen utforsker og drøfter vi hvordan det kan ha seg at mange elever opplever skolen på denne måten med utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvilke spenninger ligger i landskapet mellom intensjon og mulig praksis innenfor det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring i skolen? Artikkelen er metodologisk basert på ontologisk hermeneutikk. Vi diskuterer livsmestring i lys av pedagogiske teorier innenfor pragmatisme og eksistensfilosofi. I artikkelen hevder vi at skolens mål- og resultatorientering kan være et hinder for livsmestring. Som en konklusjon foreslår vi at skolen bør være en arena der alle elever får mulighet til å mestre, og at mestring kan realiseres gjennom at elevene får kunnskap om og erfaring med livsmestring i skolen. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Cappelen Damm Akademisk | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Kunnskap om og erfaring med livsmestring i skolen - muligheter og begrensninger | en_US |
dc.title.alternative | Knowledge and experiences related to life skills in school - possibilities and limitations | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | © Forfatterne, 2023 | en_US |
dc.source.pagenumber | 1-14 | en_US |
dc.source.volume | 17 | en_US |
dc.source.journal | Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis | en_US |
dc.source.issue | 2 | en_US |
dc.identifier.doi | 10.23865/up.v17.5185 | |
dc.identifier.cristin | 2166840 | |