• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunnsvitenskap (FSV)
  • Master i samfunnsvitenskap
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunnsvitenskap (FSV)
  • Master i samfunnsvitenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Barn som pårørende når foreldre er psykisk syke : hvordan følges barn av psykisk syke foreldre opp i forbindelse med behandling av foreldrene?

Helmersen, Bodil
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Helmersen_Bodil.pdf (4.906Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/140108
Date
2011
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i samfunnsvitenskap [157]
Abstract
Våre styresmakter sender til stadighet ut stortingsmeldinger, NOU, forskrifter, retningslinjer

og regelverk i forhold til barns oppvekstarenaer, det være seg helsestasjoner, barnehager,

skoler og andre arenaer som barn er i kontakt med eller der de tilbringer sin tid. Et ord går

igjen over alt og det er "forebygging", og samtidig sier forskning at hver femte barn har

psykiske problemer i varierende grad(Borgen/Garløv200 1). En del av barna som får psykiske

problemer uttaler selv at de har hatt en negativ erfaring med barnehager og skoler i betydning

av, at de har opplevd sin verden vanskelig men at ingen har sett dem og tatt tak i problemene.

Ønsker med denne studien å kunne bringe frem kunnskap om hvordan forebyggende arbeid

har fokus i utdanning og praksis på helsestasjoner/skolehelsetjenesten, i barnehager og skoler.

Hva lærer de ulike yrkesgruppene gjennom utdanning og praksis. Er det prosedyrer for å

håndtere de observasjoner som blir gjort av uvanlig, endret eller avvikende atferd hos barn.

Hvilke andre faginstanser er aktuelle samarbeidspartnere i oppfølging av de barna som sliter

og har det vanskelig, og hvordan oppleves samarbeid med samarbeidspartnerne. Hvordan er

samarbeidet med familien rundt barna som har det vanskelig.

Denne studien består av syv kvalitative intervju med ansatte på de tre arenaer jeg har valgt ut.

Gjennom intervjuene er det kommet frem at alle mine informanter arbeider forebyggende på

sine arenaer, men at utdanningens fokus på dette varier i de ulike yrkesgruppene. Felles

prosedyrer og handlingsplaner finnes hos helsesøstrene og i de kommunale barnehagene,

mens i grunnskolene er dette overlatt til hver enkelt skole å utarbeide. Alle arenaene har

tilgang på samarbeidspartnere i saker for oppfølging, men tilgjengeligheten varierer og det

gjør også mandatene de forskjellige yrkesgruppene har til å involvere andre faggrupper.

Foreldrene er de viktigste samarbeidspartnere for å få et godt tiltak og best mulig resultat hos

alle sier informantene ..

Studiet lar seg støtte opp med litteratur og forskning som er gjort på dette feltet, og som

beskriver betydning av tidlig intervensjon mot barn som har det vanskelig, Ogden(2009)

Tolan m.fl( 2007), FeITer - Wreder(2005),. Teori om hva som kan påvirke barns oppvekst og

utvikling i positiv og negativ retning og hva som kan hjelpe er beskrevet i forskning og

litteratur hos blant andre, Bowlby(1969), Stern(1992),Sommer(2004) og Weisæth/Dalsgård

(2000). Utfordringen ligger nok sansynligvis i et bedre samarbeid mellom ulike instanser etter

hva informantenes svarer. Kanskje det er som (BorgeniGarløv 2001) beskriver, at ulike

fagfolk innehar ulik kompetanse og ulike forvaltningsnivå har ulike roller og myndighet som

kan være avgjørende for tilgjengeligheten. De fleste i andrelinjetjenesten må ha skriftelige

henvisninger fra de tre faggruppene som var mine informanter. En bedre tigjengelighet til

andrelinjetjenesten og tilgang på resurser i form av mer personale for å kunne utøve sitt arbeid

på en best mulig måte i barnehagene og skolene og i skolehelsetjenesten var et ønske fra mine

informanter, og i St.meld.nr.16(2002-2003)er et av tiltakene, å se på resurser og kompetansen

i barnehager, skoler og barnevernet og at skolehelsetjenestene ikke er gode nok for de mest

trengende gruppene.

Fravær av informasjon og samarbeid om barn hvor foreldre er psykisk syke er også noe

informantene forteller om. I Helsepersonelloven § lOa. "Helsepersonells plikt til å bidra til å

ivareta mindreårige barn som pårørende". I Rundskriv fra Helsedirektoratet om Barn som

pårørende (0512010) presiseres at helsepersonell skal sørge for at barnas behov kartlegges og

at et fullverdig tilbud blir gitt til barna, om det gjelder oppfølging i skolen eller henvisning til

andre instanser.
Description
Masteroppgave i sosialt arbeid - Universitetet i Nordland, 2011
Publisher
Universitetet i Nordland

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit