• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag (FLU)
  • Masteroppgaver i praktisk kunnskap
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag (FLU)
  • Masteroppgaver i praktisk kunnskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Politigeneralist i endring

Steinbakk, Johnny
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Steinbakk_Johnny.pdf (3.247Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/141631
Date
2010
Metadata
Show full item record
Collections
  • Masteroppgaver i praktisk kunnskap [56]
Abstract
Politihøgskolen i Norge skal utdanne studenter til å bli reflektelie og handlekraftige

polititjenestemenn/-kvinner, som er i stand til å utføre generalistoppgaver i politiet.

Masteroppgaven tar utgangspunkt i høgskolens mål, for å se hvordan de kan nå dem.

Fremgangsmåten er en dialog gjennom en kritisk refleksjon, der jeg bruker min egen erfaring og

ser inn i praksis ved utdanningen. Dialogen beveger seg fra et historisk blikk på utdanningen, via

målene og innhold i dagens utdanning, til hva som kan fremme eller hemme en utdanning og

dannelse av den ønskede generalisten. Aristoteles danner en analytisk plattform for dialog og

refleksjon i oppgaven.

Spenningsfeltet mellom teori og praksis åpner for en dialog om hvilken kunnskap studentene

må ha, hvordan dette kan læres og hvor det skal skje. Samfunnet og kriminalitetsbildet endrer

seg. Oppgaver som tidligere ble regnet som spesialistkunnskap er nå integrert i

generalistkompetansen. Ungdommen som skal bli morgendagens politi er også i endring.

Høgskolen står i en stadig prosess for å tilpasse seg samfunnet de er en del av.

Masteroppgaven reflekterer over hvilke kunnskaper studentene har og må ha, men viktigst av

alt er hvordan de klarer å sette dem ut i praksis. Den reflekterte og helhetstenkende

politigeneralisten har evne til å vurdere å overveie hva som er en god eller dårlig handling.

Når studentene lærer seg dette, vil de også selv kunne vurdere om deres kunnskap holder mål,

eller om de må lære mer.

Avhandlingen har ikke til hensikt å komme frem til noen endelige svar eller konklusjoner,

men den kan åpne for en ny dialog og en refleksjon som kanskje bidrar til å få en god

politiutdanning enda bedre.
Description
Masteroppgave i praktisk kunnskap - Høgskolen i Bodø, 2010
Publisher
Høgskolen i Bodø

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit