• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag (FLU)
  • Masteroppgaver i praktisk kunnskap
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag (FLU)
  • Masteroppgaver i praktisk kunnskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Å se meninga i arbeidet

Rydland, Kirsten Marie
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Rydland_Kirsten.pdf (3.895Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/141647
Date
2012
Metadata
Show full item record
Collections
  • Masteroppgaver i praktisk kunnskap [56]
Abstract
Fra jeg begynte i arbeidslivet har arbeidet vært en viktig del av mitt liv. Fordi det er viktig for

meg, har jeg også et behov for at det skal være en mening med, og mening i, arbeidet jeg

utfører. Derfor har jeg også hatt et ønske om å forstå mer av hva det er som gjør at arbeidet

oppleves meningsfullt eller ikke.

Mange av oppgavene som utføres i dagens arbeidsliv er kompliserte og krever ansatte med

både avansert og spesialisert kunnskap for å komme fram til gode løsninger. Ofte kreves det

at ansatte med ulik fagbakgrunn må samarbeide for å kunne lage et godt produkt. På min

arbeidsplass, Nasjonalbiblioteket, er tverrfaglig samarbeid en vanlig arbeidssituasjon for

mange av oss ansatte.

A få tverrfaglige samarbeid til å fungere godt kan være krevende. Med utgangspunkt i seks

ulike erfaringer fra denne typen arbeid, har jeg forsøkt å forstå mer av det som gjør at

samarbeidet oppleves godt eller ikke for oss som deltar i det. Min erfaring er at de gode

opplevelsene gir oss arbeidsglede og mening med arbeidet. Vi bruker mye tid på arbeid. Det

må derfor være viktig å vite mest mulig om hva som gjør at vi opplever at tida og innsatsen på

arbeid gir arbeidsglede og mening.

Et felles arbeid kan utføres på ulike måter. I fortellingene som er mine kilder i dette arbeidet,

tyder det på at det er en sammenheng mellom det å ha en helhetlig forståelse av arbeidet og

arbeidsplassen, og det å oppleve arbeidet som meningsfullt. I tverrfaglig samarbeid ser det ut

som det krever at de ansatte har en forståelse som går ut over eget fagområde. Ulike

fagområder skal virke sammen for å skape nye løsninger. A få mulighet til en mer overordna

forståelse av sammenhengene i arbeidet gir oss perspektiv.

Jeg har forsøkt å vise hvordan vi forstår, og hvordan en felles arbeidsprosess er sentralt for å

forstå, og dermed skape noe som er nytt. Dessuten hvordan vi klarer å få perspektiv på vårt

eget bidrag i sammenheng med de andres. Om vi skal forstå målet vi arbeider mot, krever det

at vi også forstår en del av de andre fagområdene som trengs for å nå målet. A få perspektiv

gir oss forutsetninger for å tenke sjøl.

Jeg opplever at jeg gjennom Masterutdanninga i praktisk kunnskap har utviklet min egen

forståelse for arbeidshverdagen. A få reflektere over min egen virkelighet og de ulike lagene

den består av - med bakgrunn i det jeg har lært i denne utdanninga - har gitt meg et annet

perspektiv på det jeg er omgitt av.
Description
 
Masteroppgave i praktisk kunnskap - Universitetet i Nordland, 2012.
 
Var sperra for utlån til 2013-06-01
 
Publisher
Universitetet i Nordland

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit