Å se meninga i arbeidet
Abstract
Fra jeg begynte i arbeidslivet har arbeidet vært en viktig del av mitt liv. Fordi det er viktig for
meg, har jeg også et behov for at det skal være en mening med, og mening i, arbeidet jeg
utfører. Derfor har jeg også hatt et ønske om å forstå mer av hva det er som gjør at arbeidet
oppleves meningsfullt eller ikke.
Mange av oppgavene som utføres i dagens arbeidsliv er kompliserte og krever ansatte med
både avansert og spesialisert kunnskap for å komme fram til gode løsninger. Ofte kreves det
at ansatte med ulik fagbakgrunn må samarbeide for å kunne lage et godt produkt. På min
arbeidsplass, Nasjonalbiblioteket, er tverrfaglig samarbeid en vanlig arbeidssituasjon for
mange av oss ansatte.
A få tverrfaglige samarbeid til å fungere godt kan være krevende. Med utgangspunkt i seks
ulike erfaringer fra denne typen arbeid, har jeg forsøkt å forstå mer av det som gjør at
samarbeidet oppleves godt eller ikke for oss som deltar i det. Min erfaring er at de gode
opplevelsene gir oss arbeidsglede og mening med arbeidet. Vi bruker mye tid på arbeid. Det
må derfor være viktig å vite mest mulig om hva som gjør at vi opplever at tida og innsatsen på
arbeid gir arbeidsglede og mening.
Et felles arbeid kan utføres på ulike måter. I fortellingene som er mine kilder i dette arbeidet,
tyder det på at det er en sammenheng mellom det å ha en helhetlig forståelse av arbeidet og
arbeidsplassen, og det å oppleve arbeidet som meningsfullt. I tverrfaglig samarbeid ser det ut
som det krever at de ansatte har en forståelse som går ut over eget fagområde. Ulike
fagområder skal virke sammen for å skape nye løsninger. A få mulighet til en mer overordna
forståelse av sammenhengene i arbeidet gir oss perspektiv.
Jeg har forsøkt å vise hvordan vi forstår, og hvordan en felles arbeidsprosess er sentralt for å
forstå, og dermed skape noe som er nytt. Dessuten hvordan vi klarer å få perspektiv på vårt
eget bidrag i sammenheng med de andres. Om vi skal forstå målet vi arbeider mot, krever det
at vi også forstår en del av de andre fagområdene som trengs for å nå målet. A få perspektiv
gir oss forutsetninger for å tenke sjøl.
Jeg opplever at jeg gjennom Masterutdanninga i praktisk kunnskap har utviklet min egen
forståelse for arbeidshverdagen. A få reflektere over min egen virkelighet og de ulike lagene
den består av - med bakgrunn i det jeg har lært i denne utdanninga - har gitt meg et annet
perspektiv på det jeg er omgitt av.
Description
Masteroppgave i praktisk kunnskap - Universitetet i Nordland, 2012.