Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRydland, Kirsten Marie
dc.date.accessioned2012-09-26T10:58:13Z
dc.date.available2013-06-01T23:01:21Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/141647
dc.descriptionMasteroppgave i praktisk kunnskap - Universitetet i Nordland, 2012.no_NO
dc.description.abstractFra jeg begynte i arbeidslivet har arbeidet vært en viktig del av mitt liv. Fordi det er viktig for meg, har jeg også et behov for at det skal være en mening med, og mening i, arbeidet jeg utfører. Derfor har jeg også hatt et ønske om å forstå mer av hva det er som gjør at arbeidet oppleves meningsfullt eller ikke. Mange av oppgavene som utføres i dagens arbeidsliv er kompliserte og krever ansatte med både avansert og spesialisert kunnskap for å komme fram til gode løsninger. Ofte kreves det at ansatte med ulik fagbakgrunn må samarbeide for å kunne lage et godt produkt. På min arbeidsplass, Nasjonalbiblioteket, er tverrfaglig samarbeid en vanlig arbeidssituasjon for mange av oss ansatte. A få tverrfaglige samarbeid til å fungere godt kan være krevende. Med utgangspunkt i seks ulike erfaringer fra denne typen arbeid, har jeg forsøkt å forstå mer av det som gjør at samarbeidet oppleves godt eller ikke for oss som deltar i det. Min erfaring er at de gode opplevelsene gir oss arbeidsglede og mening med arbeidet. Vi bruker mye tid på arbeid. Det må derfor være viktig å vite mest mulig om hva som gjør at vi opplever at tida og innsatsen på arbeid gir arbeidsglede og mening. Et felles arbeid kan utføres på ulike måter. I fortellingene som er mine kilder i dette arbeidet, tyder det på at det er en sammenheng mellom det å ha en helhetlig forståelse av arbeidet og arbeidsplassen, og det å oppleve arbeidet som meningsfullt. I tverrfaglig samarbeid ser det ut som det krever at de ansatte har en forståelse som går ut over eget fagområde. Ulike fagområder skal virke sammen for å skape nye løsninger. A få mulighet til en mer overordna forståelse av sammenhengene i arbeidet gir oss perspektiv. Jeg har forsøkt å vise hvordan vi forstår, og hvordan en felles arbeidsprosess er sentralt for å forstå, og dermed skape noe som er nytt. Dessuten hvordan vi klarer å få perspektiv på vårt eget bidrag i sammenheng med de andres. Om vi skal forstå målet vi arbeider mot, krever det at vi også forstår en del av de andre fagområdene som trengs for å nå målet. A få perspektiv gir oss forutsetninger for å tenke sjøl. Jeg opplever at jeg gjennom Masterutdanninga i praktisk kunnskap har utviklet min egen forståelse for arbeidshverdagen. A få reflektere over min egen virkelighet og de ulike lagene den består av - med bakgrunn i det jeg har lært i denne utdanninga - har gitt meg et annet perspektiv på det jeg er omgitt av.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherUniversitetet i Nordlandno_NO
dc.subjectpraktisk kunnskapno_NO
dc.titleÅ se meninga i arbeidetno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Psychology: 260::Organizational psychology: 268no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel