Fra visjon til virkelighet : evalueringer fra implementering av indivduelle opplæringsplaner i barnehagen
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/141680Utgivelsesdato
2008Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Førskolebarn med lovfestet rett til spesialpedagogisk hjelp etter
Opplæringslovens (1998) §5-7 har ikke lovfestet rett til individuelle
opplæringsplaner. Barnehagekontoret i Bodø kommune legger imidlertid
føringer for at alle barn med rettigheter etter §5-7 i Opplæringsloven skal ha en
slik plan. Veiledning til barnehagene i dette arbeidet gis gjennom
Barnehagekontorets fagteam.
Det eksisterer lite tilgjengelig forskning med fokus på bruken av individuelle
opplæringsplaner i barnehagen. Undersøkelser vedrørende spesialundervisning i
skolen gir inntrykk av at det arbeides mye med utforming av individuelle
opplæringsplaner, men mindre med tanke på senere implementering og
evaluering av planene.
Denne masteroppgaven presenterer resultatene fra forskningsarbeidet om
implementering av individuelle opplæringsplaner i barnehagen. Undersøkelsen
er gjennomført som en intervjuundersøkelse i tidsrommet mai - juni 2007, hvor
informantene er fem pedagogiske ledere fra fem ulike barnehager i Bodø
kommune.
Formålet med undersøkelsen var å fremskaffe kunnskap om hvordan
barnehagene arbeider med iverksetting av innholdet i de individuelle
opplæringsplanene. I tillegg vil masteroppgaven reflektere funnene med tanke
på kvalitetssikring og kompetanseheving i det spesialpedagogiske arbeidet i
barnehagen samt peke på områder med mulighet for forbedring.
Hovedfunnene i undersøkelsen viser et relativt stort personlig engasjement og
vilje til tilpasninger hos pedagogiske ledere med ansvar for iverksetting av
opplæringsplanene, mens det synes som om barnehagen som organisasjon
mangler rutiner for kvalitetssikring av dette arbeidet. Pedagogene opplever stor
grad av måloppnåelse for det enkelte barn og at de får høynet sin kompetanse
som følge av arbeidet med opplæringsplanene. Disse faktorene styrker deres
motivasjon i arbeidet. Undersøkelsen viser imidlertid at barnehagene mangler
rutiner for at denne erfaringen og kunnskapsutviklingen generer økt kunnskap i
resten av organisasjonen.
Beskrivelse
Mastergradsoppgave i spesialpedagogikk - Høgskolen i Bodø, 2008