• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag (FLU)
  • Masteroppgaver i spesialpedagogikk
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag (FLU)
  • Masteroppgaver i spesialpedagogikk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Ikke gi dem svarene og løsningen først, men vis dem målet-" : hvordan påvirker Læringsplakaten våre arbeidsmåter? : en undersøkelse om tilpasset opplæring i videregående skole

Mikalsen, Harry
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Mikalsen_Harry.pdf (977.0Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/141682
Date
2008
Metadata
Show full item record
Collections
  • Masteroppgaver i spesialpedagogikk [4]
Abstract
Denne masteroppgaven presenterer resultatene fra en feltundersøkelse om tilpasset opplæring

ved to videregående skoler. Utvalgte funn, relatert til Læringsplakatens prinsipper om

hvordan opplæringen skal gjennomføres, har bidratt til resultatet av undersøkelsen. Det

samme har deling av erfaring og dialog om forståelsen av gjeldende lov og forskrifter. Det er

også foretatt en undersøkelse blant en gruppe lærere om deres vurdering av skolens praksis i

forbindelse med tilpasset opplæring.

Formålet med oppgaven er å finne ut om prinsippene for opplæring, som Læringsplakaten

beskriver, påvirker lærerens arbeidsmåter med hensikt om at opplæringen er tilpasset den

enkeltes elevs forutsetninger og evner.

Hovedfunnene i oppgaven viser at ikke alle har akseptert Læringsplakaten som en forpliktelse

til hvordan opplæringen skal gjennomføres. Flertallet i undersøkelsen oppfatter

Læringsplakaten som en ideologisk pedagogisk plattform og noe en gjerne kan strekke seg

mot.

Generell del og læreplan for fag er gjennomgående akseptert som en forskrift for oppfyllelse

av opplæringsloven.

Undersøkelsen viser også at noen arbeidsmåter oppfattes å ha et større bidrag enn andre for å

realisere målet om tilpasset opplæring.

Undersøkelsen er av begrenset omfang. Men den kan gi innsikt i hvordan holdninger til ny

opplæringslov og forskrifter oppfattes. Den gir også svar på elementer det bør arbeides videre

med i skolen, med mål om å tilrettelegge for oppfyllelse av de rettigheter elever og lærlinger

har. Særlig gjelder det å tilrettelegge for at eleven kjenner til hva som skal til for å nå

kompetansemålene.
Description
Mastergradsoppgave i spesialpedagogikk - Høgskolen i Bodø, 2008
Series
Masteroppgave i spesialpedagogikk;nr. 14/2008

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit