"Ikke gi dem svarene og løsningen først, men vis dem målet-" : hvordan påvirker Læringsplakaten våre arbeidsmåter? : en undersøkelse om tilpasset opplæring i videregående skole
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/141682Utgivelsesdato
2008Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven presenterer resultatene fra en feltundersøkelse om tilpasset opplæring
ved to videregående skoler. Utvalgte funn, relatert til Læringsplakatens prinsipper om
hvordan opplæringen skal gjennomføres, har bidratt til resultatet av undersøkelsen. Det
samme har deling av erfaring og dialog om forståelsen av gjeldende lov og forskrifter. Det er
også foretatt en undersøkelse blant en gruppe lærere om deres vurdering av skolens praksis i
forbindelse med tilpasset opplæring.
Formålet med oppgaven er å finne ut om prinsippene for opplæring, som Læringsplakaten
beskriver, påvirker lærerens arbeidsmåter med hensikt om at opplæringen er tilpasset den
enkeltes elevs forutsetninger og evner.
Hovedfunnene i oppgaven viser at ikke alle har akseptert Læringsplakaten som en forpliktelse
til hvordan opplæringen skal gjennomføres. Flertallet i undersøkelsen oppfatter
Læringsplakaten som en ideologisk pedagogisk plattform og noe en gjerne kan strekke seg
mot.
Generell del og læreplan for fag er gjennomgående akseptert som en forskrift for oppfyllelse
av opplæringsloven.
Undersøkelsen viser også at noen arbeidsmåter oppfattes å ha et større bidrag enn andre for å
realisere målet om tilpasset opplæring.
Undersøkelsen er av begrenset omfang. Men den kan gi innsikt i hvordan holdninger til ny
opplæringslov og forskrifter oppfattes. Den gir også svar på elementer det bør arbeides videre
med i skolen, med mål om å tilrettelegge for oppfyllelse av de rettigheter elever og lærlinger
har. Særlig gjelder det å tilrettelegge for at eleven kjenner til hva som skal til for å nå
kompetansemålene.
Beskrivelse
Mastergradsoppgave i spesialpedagogikk - Høgskolen i Bodø, 2008