• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag (FLU)
  • Masteroppgaver i tilpassa opplæring
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag (FLU)
  • Masteroppgaver i tilpassa opplæring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvordan vurderer styrere, helsesøstre og barnevernspedagoger det tverretatlige samarbeidet i forhold til førskolebarn med særskilte behov? : en intervjuundersøkelse med fokus på barnehagen

Andreassen, Ingvild
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Andreassen_Ingvild.pdf (2.952Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/141709
Date
2011
Metadata
Show full item record
Collections
  • Masteroppgaver i tilpassa opplæring [221]
Abstract
Bakgrunn

En forutsetning for å lykkes i helhetlige tjenester barn med særskilte behov er samhandling på

tvers av etater og profesjoner. Jeg har gjennom mastergradsarbeidet ønsket å sette fokus på

kvaliteten på det tverretatlige samarbeidet i forhold til førskolebarn i barnehagen som har det

felles at de har behov for tverretatlige og tverrfaglige tjenester.

Design og metode

Studien har en kvalitativ tilnærming med utgangspunkt i seks semistrukturerte intervjuer. Jeg

har benyttet meg av et casestudiedesign bestående av tre analyseenheter. Utvalget består av

styrere, helsesøstre og barnevernspedagoger fra en kommune.

Drøfting og analyse er basert på kriterier for et suksessfylt tverretatlig samarbeid.

Forskningsresultater

I hovedsak viste studien at på operasjonelt nivå i kommuneorganisasjonen etablerer de ulike

enhetene og tjenesteyterne samarbeidsrelasjoner på initiativ fra den enkelte enhet og

tjenesteyter. Det framkom manglende oppfølging og initiativ i forhold til tverretatlig og

tverrfaglig samarbeid fra ledelsesnivået. Kommunen fremsto ikke som en enhet i forhold til å

gi det enkelte barnet med særskilte behov og familien helhetlige og sammenhengende

tjenester.

Styrerne og helsesøstrene viste til et samarbeid som oppfyller mange av kriteriene for et

suksessfylt samarbeid. Disse faktorene for suksess kan identifiseres som kultur for samarbeid,

felles mål og strategier, gode systemer for informasjonsdeling, tydelige roller og ansvar og

samordning av profesjoner og kompetanse.

Styrerne og helsesøstrene uttrykte åpenhet for at de trengte samarbeid med andre instanser for

å øke kvaliteten på sine tjenester. Barnevernspedagogene virket mer opptatt av å skjerme

arbeidsområder de anså som "sine" domener i det tverretatlige samarbeidet.

Barnevernspedagogene ble oppfattet som en utydelig samarbeidsaktør av de andre to

profesjonsgruppene. Funnene pekte i større grad på faktorer som indikerte hindringer, enn

som faktorer som fremmet samordning av tjenester der hvor barnevernet var involvert.

2

Samlokalisering og organisatorisk nærhet ble av /lere av informantene framhevet som en

sentral faktor av betydning for kvaliteten av det tverretatlige og tverrfaglige samarbeidet.

Oppsummering

En kultur for samarbeid fra mikro- til makronivå vurderer jeg utkrystalliserer seg i min studie

som et hovedkriterium for et suksessfylt samarbeid på tvers av profesjoner og etater. Dette

innebærer en tro på tverretatlig samarbeid og ønske om involvering med andre profesjoner og

etater. Tilføring av kunnskap og kompetanse i forhold til tverretatlig samarbeid og

samarbeids fonner til alle nivåer i organisasjonen er en forutsetning for å befeste en kultur for

samarbeid til det beste for barnet med særskilte behov.
Description
Masteroppgave i tilpassa opplæring - Høgskolen i Bodø, 2010
Publisher
Universitetet i Nordland
Series
Masteroppgave i tilpassa opplæring;nr. 2/2011

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit