• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag (FLU)
  • Masteroppgaver i tilpasset opplæring
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag (FLU)
  • Masteroppgaver i tilpasset opplæring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kan elever gjennom systematisk og veiledet skriving av begreper utvikle sin forståelse i matematikk? : gjennomføring av en innovasjon med bruk av digitalt verktøy

Master thesis
Thumbnail
View/Open
Soerensen_Lill_A.pdf (3.590Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/141713
Date
2010
Metadata
Show full item record
Collections
  • Masteroppgaver i tilpasset opplæring [321]
Abstract
Masteroppgaven presenterer resultatene fra en innovasjon som forfatteren

gjennomførte i egen matematikklasse skoleåret 2008-2009.

Formålet med innovasjonen var å se om det å skrive begrepsforklaringer i

matematikk kunne bidra til at den enkelte elev utviklet sin forståelse i faget, og

få ny kunnskap som kunne bidra til utvikling av egen undervisningspraksis.

Teorien som er lagt til grunn er basert på litteratur om skriving i realfag, bruk av

begrepskart og utvikling av forståelse i matematikk. Videre har testen Alle

Teller, utviklet av A. McIntosh og oversatt og distribuert av Nasjonalt senter for

Matematikk i opplæringen, vært brukt for å kartlegge forståelse på utvalgte

områder i matematikk. I analysen av det elevene skrev ble det vektlagt ulike

kjennetegn på kompetanse i matematikk gjennom å se hvordan eleven gjorde

bruk av det matematiske språket.

Funnene fra denne innovasjonen viste at lærer gjennom å lese det elevene

skriver kan se både hvilken grad av forståelse de har på det tidspunktet de

skriver, og hva de støtter seg til i sine forklaringer (praktisk eller fagmatmatiske

eksempler). Dett ga lærer nyttig innsikt som gjør at skriving i matematikk vil bli

en integrert del av min fremtidige matematikkundervisning. Jeg har fått ny

innsikt gjennom å lese det enkeltelever skrev, og vil bruke dette redskapet for å

kunne tilpasse min egen undervisning bedre i forhold til enkeltelevers behov.
Description
Masteroppgave i tilpassa opplæring - Høgskolen i Bodø, 2010
Publisher
Høgskolen i Bodø
Series
Masteroppgave i tilpassa opplæring;nr. 2/2010

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit