Kan elever gjennom systematisk og veiledet skriving av begreper utvikle sin forståelse i matematikk? : gjennomføring av en innovasjon med bruk av digitalt verktøy
Abstract
Masteroppgaven presenterer resultatene fra en innovasjon som forfatteren
gjennomførte i egen matematikklasse skoleåret 2008-2009.
Formålet med innovasjonen var å se om det å skrive begrepsforklaringer i
matematikk kunne bidra til at den enkelte elev utviklet sin forståelse i faget, og
få ny kunnskap som kunne bidra til utvikling av egen undervisningspraksis.
Teorien som er lagt til grunn er basert på litteratur om skriving i realfag, bruk av
begrepskart og utvikling av forståelse i matematikk. Videre har testen Alle
Teller, utviklet av A. McIntosh og oversatt og distribuert av Nasjonalt senter for
Matematikk i opplæringen, vært brukt for å kartlegge forståelse på utvalgte
områder i matematikk. I analysen av det elevene skrev ble det vektlagt ulike
kjennetegn på kompetanse i matematikk gjennom å se hvordan eleven gjorde
bruk av det matematiske språket.
Funnene fra denne innovasjonen viste at lærer gjennom å lese det elevene
skriver kan se både hvilken grad av forståelse de har på det tidspunktet de
skriver, og hva de støtter seg til i sine forklaringer (praktisk eller fagmatmatiske
eksempler). Dett ga lærer nyttig innsikt som gjør at skriving i matematikk vil bli
en integrert del av min fremtidige matematikkundervisning. Jeg har fått ny
innsikt gjennom å lese det enkeltelever skrev, og vil bruke dette redskapet for å
kunne tilpasse min egen undervisning bedre i forhold til enkeltelevers behov.
Description
Masteroppgave i tilpassa opplæring - Høgskolen i Bodø, 2010