Matematikklærerens sin [sic] forståelse og beskrivelse av hvordan tilpassa opplæring bør utføres i klasserommet
Abstract
Masteroppgaven fokuserer på matematikklærernes forståelse av tilpassa opplæring og
hvordan tilpassa opplæring praktiseres i klasserommet. Masteroppgavens overordnede
forskningsspørsmål: Hvilken forståelse har matematikklæreren av tilpassa opplæring, og
lærerens beskrivelse av sin praktisering av tilpassa opplæring. Studiet baserer seg på lærernes
egen subjektive beskrivelse om sin forståelse og praktisering av matematikkfaget i sitt møte
med elevene.
Empirien i oppgaven baserer seg på en kvalitativ studie med intervju. Utvalget består av fire
matematikklærere i den videregående skolen. Lærerne i utvalget har lang erfaring med å
undervise i faget. Intervjuguiden som redskap i møte med lærerne, gav meg en
dybdekunnskap og innsikt i lærerens tanker, praktisering og erfaringer med å tilpasse
matematikkundervisningen til elevens ståsted. Lærerne gav meg et fyldig og verdifullt
datamateriale som var uunnværlig for å besvare mitt forskningsspørsmål. Jeg oppfatter
lærerne som troverdig og realistiske i formidlingen av sin kunnskap og sine erfaringer. Studiet
er begrenset til undervisning i matematikk for de elever som går første året i den videregående
skolen.
Lærerne i studien beskriver en forståelse av at tilpassa opplæring primært er et tiltak for de
elever som sliter mest faglig. En forståelse som jeg mener grenser opp til et spesialpedagogisk
tiltak. Det kan sannsynligvis forklares med at tre av mine informanter har spesialpedagogisk
tilleggsutdannelse. Lærerne erkjenner at en tilfredsstillende tilpasset opplæring er vanskelig å
realisere godt nok innenfor de rammebetingelsene de har i skolen. Lærerne har en erkjennelse
av at tilpassa opplæring er en vanskelig oppgave å gjennomføre godt nok, med det mangfold
av elever i klassen, samtidig som det faglige nivået hos elevene varierer mye. Lærerne mener
at flere elever ikke har de nødvendige grunnleggende ferdighetene som er nødvendig når de
begynner videregående opplæring. Studien viser at undervisningen treffer best elevene som
ligger i midten, og på den Øvre del av skalaen. Resultatene tyder at de elevene som sliter
faglig, er sannsynligvis de elevene som ikke får en god nok oppfølging og hjelp av læreren.
Men samtidig viser studien at de elevene som mestrer faget antagelig ikke får et godt nok
undervisningstilbud, som kunne gitt denne elevgruppen et ekstra løft. Studien viser videre at
undervisningen styres i stor grad av læreboka og fremdriftsplaner, med liten variasjon i
undervisningsopplegg. Skal en tilpassa opplæring være noe alle elever skal ha, som er
intensjonen i opplæringsloven, må skolen sette lærerne bedre i stand til å høyne sin
fagdidaktiske kompetanse, men ikke minst gi lærerne bedre kompetanseheving og
rammebetingelser som gjør at de kan møte det mangfold av elever med en undervisning, hvor
alle elever blir ivaretatt og lykkes ut fra elevens evner og forutsetninger.
Description
Masteroppgave i tilpassa opplæring - Høgskolen i Bodø, 2010