• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag (FLU)
  • Masteroppgaver i tilpassa opplæring
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag (FLU)
  • Masteroppgaver i tilpassa opplæring
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Matematikklærerens sin [sic] forståelse og beskrivelse av hvordan tilpassa opplæring bør utføres i klasserommet

Selnes, Geir
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Selnes_Geir.pdf (3.293Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/141721
Utgivelsesdato
2010
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Masteroppgaver i tilpassa opplæring [273]
Sammendrag
Masteroppgaven fokuserer på matematikklærernes forståelse av tilpassa opplæring og

hvordan tilpassa opplæring praktiseres i klasserommet. Masteroppgavens overordnede

forskningsspørsmål: Hvilken forståelse har matematikklæreren av tilpassa opplæring, og

lærerens beskrivelse av sin praktisering av tilpassa opplæring. Studiet baserer seg på lærernes

egen subjektive beskrivelse om sin forståelse og praktisering av matematikkfaget i sitt møte

med elevene.

Empirien i oppgaven baserer seg på en kvalitativ studie med intervju. Utvalget består av fire

matematikklærere i den videregående skolen. Lærerne i utvalget har lang erfaring med å

undervise i faget. Intervjuguiden som redskap i møte med lærerne, gav meg en

dybdekunnskap og innsikt i lærerens tanker, praktisering og erfaringer med å tilpasse

matematikkundervisningen til elevens ståsted. Lærerne gav meg et fyldig og verdifullt

datamateriale som var uunnværlig for å besvare mitt forskningsspørsmål. Jeg oppfatter

lærerne som troverdig og realistiske i formidlingen av sin kunnskap og sine erfaringer. Studiet

er begrenset til undervisning i matematikk for de elever som går første året i den videregående

skolen.

Lærerne i studien beskriver en forståelse av at tilpassa opplæring primært er et tiltak for de

elever som sliter mest faglig. En forståelse som jeg mener grenser opp til et spesialpedagogisk

tiltak. Det kan sannsynligvis forklares med at tre av mine informanter har spesialpedagogisk

tilleggsutdannelse. Lærerne erkjenner at en tilfredsstillende tilpasset opplæring er vanskelig å

realisere godt nok innenfor de rammebetingelsene de har i skolen. Lærerne har en erkjennelse

av at tilpassa opplæring er en vanskelig oppgave å gjennomføre godt nok, med det mangfold

av elever i klassen, samtidig som det faglige nivået hos elevene varierer mye. Lærerne mener

at flere elever ikke har de nødvendige grunnleggende ferdighetene som er nødvendig når de

begynner videregående opplæring. Studien viser at undervisningen treffer best elevene som

ligger i midten, og på den Øvre del av skalaen. Resultatene tyder at de elevene som sliter

faglig, er sannsynligvis de elevene som ikke får en god nok oppfølging og hjelp av læreren.

Men samtidig viser studien at de elevene som mestrer faget antagelig ikke får et godt nok

undervisningstilbud, som kunne gitt denne elevgruppen et ekstra løft. Studien viser videre at

undervisningen styres i stor grad av læreboka og fremdriftsplaner, med liten variasjon i

undervisningsopplegg. Skal en tilpassa opplæring være noe alle elever skal ha, som er

intensjonen i opplæringsloven, må skolen sette lærerne bedre i stand til å høyne sin

fagdidaktiske kompetanse, men ikke minst gi lærerne bedre kompetanseheving og

rammebetingelser som gjør at de kan møte det mangfold av elever med en undervisning, hvor

alle elever blir ivaretatt og lykkes ut fra elevens evner og forutsetninger.
Beskrivelse
Masteroppgave i tilpassa opplæring - Høgskolen i Bodø, 2010
Utgiver
Høgskolen i Bodø
Serie
Masteroppgave i tilpassa opplæring;nr. 4/2010

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit