... sånn muntlige høytlesingsfag ... : en casestudie av arbeid med muntlige tekster i skolen etter Kunnskapsløftet
Abstract
Med bakgrunn i Evaluering av Reform 97, der en fant at arbeid med muntlighet i
skolen var lite planlagt med mangelfull veiledning, ønsket jeg å finne ut hvordan
situasjonen er i dag hos noen femteklasser. Hvilke refleksjoner lærerne gjør seg
rundt sitt arbeid med muntlige tekster og ferdigheter har vært hovedfokus, og
problemstillinga blei formulert i forskingsspørsmålet:
Hvordan arbeides det med muntlige tekster i skolen etter Kunnskapsløftet?
For å kunne svare på forskingsspørsmålet har det vært vesentlig å finne ut om
arbeidet med muntlighet fortsatt er lite systematisk og preget av uttilstrekkelig
veiledning. Elevens læring og utvikling påvirkes av hvilke muntlige tekster det
arbeides med i skolen, og ikke minst på hvilken måte arbeidet foregår. Blant
annet kriterier knyttet til arbeidet i tillegg til vurdering av det - underveis og i
etterkant - ser ut til å ha betydning for elevens læringsutbytte.
Et vitenskapsfilosofisk perspektiv i tråd med en vid hermeneutisk forståelse har
gitt prosjektet retning i forhold til hvordan kunnskap kan konstrueres i
menneskelige relasjoner. Case studie design - nærmere bestemt sammensatt
single-case design - har uttrykt prosjektets plan, der de kvalitative metodene
intervju og observasjon har vært sentrale. Intervju var primær metode, mens
observasjon var sekundær. Et overordna mål har vært å gjennomføre prosjektet
slik at menneskelige faktorer blei ivaretatt uten at undersøkeIsens troverdighet
gikk til spille. Med blant annet metodene jeg valgte, hvordan jeg deltok i
klasserom, utvalgte samtaletemaer og spørsmål - forberedt i samtaleveiviser ut
fra aktuell teori - i tillegg til utvalgets sammensetning har jeg forsøkt å sikre
undersøkeIsens reliabilitet og validitet.
Undersøkelsen kan tyde på at det jobbes en del med presentasjonstekster, men at
andre muntlige teksttyper har mindre plass i undervisninga. Fortsatt ser det ut til
at arbeid med muntlighet både er ustrukturert og mangelfullt veiledet i tillegg til
at istedenfor at muntlighet er gjenstand for undervisning, er muntlighet redskap
for undervisninga.
Description
Masteroppgave i tilpassa opplæring - Høgskolen i Bodø, 2010