• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag (FLU)
  • Masteroppgaver i tilpassa opplæring
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag (FLU)
  • Masteroppgaver i tilpassa opplæring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"... men nå er det inni hodet mitt ...!" : en studie av minoritetsspråklige elvers vilkår for utvikling av ordforråd i skolen

Tverbakk, May Line
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Tverbakk_May_Line.pdf (4.261Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/141729
Date
2009
Metadata
Show full item record
Collections
  • Masteroppgaver i tilpassa opplæring [273]
Abstract
Dette er en kvalitativ casestudie som omhandler vilkår for utvikling av ordforråd

i skolen. Utvikling av ordforråd og forståelse kan en si er to sider av samme sak,

og undersøkelsen er et bidrag til økt innsikt innenfor dette fagområdet.

Studiens forskningsspørsmål er: Når lærer minoritetsspråklige elever nye ord

og begreper? Ved hjelp av dybdeintervju av seks tilfeldig valgte

minoritetsspråklige elever på mellomtrinnet, har jeg drøftet deres erfaringer med

ordlæring i skolen og sett på hva som gjør at de lærer nye ord og begreper, hva

som gjør dette vanskelig og hvilken motivasjon de har for å lære seg nye ord.

I tillegg til at studien synes å vise at informantene i stor grad lærer nye ord i tråd

med aktuell teori om ordlæring, peker også resultatene i retning av at

informantene på mellomtrinnet i stor grad har innsikt i utfordringer knytta til

egen skolehverdag. Gjennom undersøkelsen har en fått konkrete innspill på hva

som gjør at de forstår, og hva som kan hemme deres forståelse i faglige

sammenhenger. Denne bevisstheten om egen læringssituasjon både kan og bør

utnyttes i læringssammenheng.

Undersøkelsen viser at tiltak som kan fremme forståelse, er i følge informantene

blant annet ords fokus i ulike kontekster. Systematisk ordlæring i skolen bør

synliggjøres innenfor alle fag, spesielt der lesing inngår. Dette kan virke

støttende på forståelsesprosessen, og motvirker en tilfeldig ordinnlæring der mye

står og faller på den enkelte elevs initiativ.

Informantene fremhever venners betydning for ordinnlæring og forståelse i

undersøkelsen. Hvis en skal ta på alvor sentrale føringer i Læringsplakaten der

utvikling og læring skal foregå i aktiv samhandling med omgivelsene, bør kanskje dette få større

konsekvenser for planlegging og tilrettelegging av

utvikling av ordforråd også i faglige sammenhenger.

Studien viser også at informantene er motiverte og har en klar bevissthet om

viktigheten av ordlæring både på kort og lang sikt. Informantenes erfaringer med

at manglende forståelse kan gjøre skoledagen lite effektiv for elevene og dermed

virke truende på motivasjonen, kan tyde på at systematisk arbeid med ordforråd

kan bidra til å styrke læringstrykket i skolen.
Description
Masteroppgave i tilpassa opplæring - Høgskolen i Bodø, 2009
Publisher
Høgskolen i Bodø
Series
Masteroppgave i tilpassa opplæring;nr. 1/2009

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit