dc.contributor.author | Tverbakk, May Line | |
dc.date.accessioned | 2010-04-30T10:22:50Z | |
dc.date.available | 2010-04-30T10:22:50Z | |
dc.date.issued | 2009 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/141729 | |
dc.description | Masteroppgave i tilpassa opplæring - Høgskolen i Bodø, 2009 | en_US |
dc.description.abstract | Dette er en kvalitativ casestudie som omhandler vilkår for utvikling av ordforråd
i skolen. Utvikling av ordforråd og forståelse kan en si er to sider av samme sak,
og undersøkelsen er et bidrag til økt innsikt innenfor dette fagområdet.
Studiens forskningsspørsmål er: Når lærer minoritetsspråklige elever nye ord
og begreper? Ved hjelp av dybdeintervju av seks tilfeldig valgte
minoritetsspråklige elever på mellomtrinnet, har jeg drøftet deres erfaringer med
ordlæring i skolen og sett på hva som gjør at de lærer nye ord og begreper, hva
som gjør dette vanskelig og hvilken motivasjon de har for å lære seg nye ord.
I tillegg til at studien synes å vise at informantene i stor grad lærer nye ord i tråd
med aktuell teori om ordlæring, peker også resultatene i retning av at
informantene på mellomtrinnet i stor grad har innsikt i utfordringer knytta til
egen skolehverdag. Gjennom undersøkelsen har en fått konkrete innspill på hva
som gjør at de forstår, og hva som kan hemme deres forståelse i faglige
sammenhenger. Denne bevisstheten om egen læringssituasjon både kan og bør
utnyttes i læringssammenheng.
Undersøkelsen viser at tiltak som kan fremme forståelse, er i følge informantene
blant annet ords fokus i ulike kontekster. Systematisk ordlæring i skolen bør
synliggjøres innenfor alle fag, spesielt der lesing inngår. Dette kan virke
støttende på forståelsesprosessen, og motvirker en tilfeldig ordinnlæring der mye
står og faller på den enkelte elevs initiativ.
Informantene fremhever venners betydning for ordinnlæring og forståelse i
undersøkelsen. Hvis en skal ta på alvor sentrale føringer i Læringsplakaten der
utvikling og læring skal foregå i aktiv samhandling med omgivelsene, bør kanskje dette få større
konsekvenser for planlegging og tilrettelegging av
utvikling av ordforråd også i faglige sammenhenger.
Studien viser også at informantene er motiverte og har en klar bevissthet om
viktigheten av ordlæring både på kort og lang sikt. Informantenes erfaringer med
at manglende forståelse kan gjøre skoledagen lite effektiv for elevene og dermed
virke truende på motivasjonen, kan tyde på at systematisk arbeid med ordforråd
kan bidra til å styrke læringstrykket i skolen. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskolen i Bodø | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave i tilpassa opplæring;nr. 1/2009 | |
dc.subject | tilpassa opplæring | en_US |
dc.subject | norsk | en_US |
dc.title | "... men nå er det inni hodet mitt ...!" : en studie av minoritetsspråklige elvers vilkår for utvikling av ordforråd i skolen | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 | en_US |