• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag (FLU)
  • Masteroppgaver i tilpasset opplæring
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag (FLU)
  • Masteroppgaver i tilpasset opplæring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Utvikling av estetisk kompetanse i skolen : "every learning has a little pain"

Lossius, Janne Vik
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Lossius_JV.pdf (2.154Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/141737
Date
2011
Metadata
Show full item record
Collections
  • Masteroppgaver i tilpasset opplæring [321]
Abstract
I Stortingsmelding nr. 30 Kultur for læring (2003-2004) framheves det at de estetiske fagene

stimulerer barns kreativitet og lærelyst. Disse fagene skal derfor ha en sentral plass i skolen.

Likevel viser praksis at dette ikke får noen konsekvenser for norsk skolepolitikk. Etter at

Kunnskapsløftet ble vedtatt, har de estetiske fagene blitt redusert. Musikk, kunst og håndverk

er obligatoriske fag, men barn og unges eget skapende arbeid i drama mangler fremdeles.

Denne oppgaven tar utgangspunkt i en innovasjon som hadde som formål å forbedre lærernes

estetiske kompetanse. Intensjonen var å heve lærernes ferdigheter, kunnskap og holdninger

slik at de på en bedre måte kunne oppfylle Kunnskapsløftets krav om tilpasset opplæring og

varierte arbeidsmetoder. Dette skjedde ved at lærerne først jobbet med sine egne estetiske

uttrykk og didaktisk planlegging. Deretter ble skolen brukt som en aktiv utprøvingsarena.

Målgruppen var lærere som jobbet på mellomtrinnet. Temaet for det skapende arbeidet ble

knyttet opp mot kompetansemålene som Kunnskapsløftet stiller i fagene samfunnsfag, norsk

og musikk etter 7. årstrinn. I innovasjonsarbeidet ble Skogens problemløsningsstrategi brukt

(Skogen 2004). Det ble foretatt en kontinuerlig evaluering underveis i prosessen.

Evalueringen skjedde i form av kvalitative og kvantitative metoder. Innovasjonen startet med

en kartlegging av lærernes holdninger, kunnskaper og interesse for de estetiske fagene. Dette

ble gjennomført i form av et spørreskjema. Underveisevaluering ble gjennomført i form av et

gruppeintervju og fire dybdeintervju. Til slutt ble det tverrfaglige prosjektet evaluert i form av

en spørreundersøkelse og et gruppeintervju.

Hovedfunnene viste at innovasjonen, som gikk over to skoleår, kunne blitt bedre dersom den

hadde blitt gjennomført i løpet av ett skoleår. I løsningsfasens første del var lærerne motiverte

til å lære mer, men de psykologiske og praktiske barrierene ble større da det tok et halvt år før

de kom i gang med fase to. Et annet viktig poeng var at lærerne som hadde deltatt gjennom

samtlige faser, i større grad hadde tilegnet seg en bedre estetisk kompetanse kontra de som

hadde deltatt på enkelte deler av prosjektet. Lærerne som hadde deltatt i alle fasene, erfarte at

å være i en skapende prosess var smertefullt, men når de våget å stå i det kreative kaoset, så

ble resultatet bra. De opplevde at elevene ble engasjert og at de nye ulike impulsene som de

gav, var populære hos elevene. Lærerne som hadde deltatt på samtlige faser i innovasjonen

opplevde prosessen som lærerik, givende, morsom og kaotisk. De hadde generelt en positiv holdning å lære mer og til å ta i bruk de estetiske fagene i skolen.
Description
Masteroppgave i tilpassa opplæring - Universitetet i Nordland, 2011
Publisher
Universitetet i Nordland

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit