• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag (FLU)
  • Masteroppgaver i tilpasset opplæring
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag (FLU)
  • Masteroppgaver i tilpasset opplæring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kan bruk av relasjonspedagogikk i klasserommet bidra til å redusere relasjonell aggresjon mellom jenter? : en studie i videregående skole, studiespesialiserende linje

Fjelldahl, Tone; Nyheim, Kent
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Fjelldahl_T.pdf (2.394Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/141759
Date
2012
Metadata
Show full item record
Collections
  • Masteroppgaver i tilpasset opplæring [338]
Abstract
Oppgaven vår skal belyse om det er mulig å redusere relasjonelI aggresjon blant jenter

gjennom å anvende relasjonspedagogikk i klasserommet. Relasjonspedagogikkens betydning

er, i et historisk perspektiv, anerkjent som et godt virkemiddel for å hjelpe eleven til positiv

utvikling (Bjørnson, 1860, Spurkeland, 20 Il, Aubert og Bakke, 2008). RelasjonelI aggresjon

er ofte karakterisert som den mobbingen jentene bedriver mot hverandre. Det er den skjulte

aggresjonen som gjøres gjennom sladder og utestenging. Den skjer i hemmelighet og

mobberen er vanskelig å avdekke. Det er de nære vennskapsrelasjonene som utnyttes for å

oppnå noe eller straffe noen (Simmons, 2004, Flaek, 2005).

Vi valgte å gjennomføre en kvalitativ undersøkelse ved hjelp av intervju for å belyse

problemstillingen:

Kan bruk av relasjonspedagogikk i klasserommet bidra til å redusere relasjonell aggresjon

mellom jenter?

Vårt utvalg bestod av fire lærere fra den videregående skole i Nordland. De delte tanker om

egen praksis i forhold til emner innenfor relasjonspedagogikk og refleksjoner om aggresjon

og relasjonelI aggresjon. T vår drøfting av materialet anvendte vi Spurkelands (20 Il) teorier

om relasjonspedagogikk og relasjonskompetanse. Materialet ble kategorisert i tre deler;

relasjonskompetanse, refleksjoner om aggresjon og relasjonelI aggresjon.

RelasjonelI aggresjon skjer i det skjulte og det er vanskelig for andre å få øye på hva som

egentlig skjer. Som lærer er det derfor viktig å skape et klima og en relasjon som gjør at

elevene har den tillit som er nødvendig for å fortelle lærer, også negative situasjoner og

hendelser. Vi finner at en lærers viktigste kompetanse for å skape den relasjonen som utgjør

en forskjell i forhold til å avdekke relasjonelI aggresjon, er emosjonell modenhet. Lærers evne

til å involvere seg, aktivere eget følelsesregister og vise dette til elevene, er viktige for å få

dette til. Dette er i tråd med tidligere undersøkelser, teorier og forskning.
Description
Masteroppgave i tilpassa opplæring - Universitetet i Nordland, 2012
Publisher
Universitetet i Nordland
Series
Masteroppgave i tilpassa opplæring;9/2012

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit