Samarbeid mellom hjem og skole : en studie av hvordan to foreldre til barn med diagnose innenfor autismespekteret opplever samarbeidet med skolen
Abstract
I dette studiet kartlegger jeg hvordan to foreldre med barn innenfor autismespekterdiagnosen
opplever samarbeidet med skolen.
Informantene er to mødre. Informant l har en gutt med Asperger syndrom og informant 2 har
en gutt med barneautisme.
Teoridelen i oppgaven tar for seg samarbeid mellom skole og hjem, samt teori om
autismespekterdiagnosen. Teoridelen gir bakgrunnskunnskap for tema og i drøftingsdelen blir
funnene sett i lys av teorien.
Felles for begge informantene er at deres barn ikke forteller hvordan de selv opplever sin egen
skolesituasjon. Foreldrene ønsker et samarbeid med skolen der gjensidig informasjon og
respekt vektlegges.
I studiet blir det tatt utgangspunkt i foreldrenes opplevelse av samarbeidet og det er kun
informantenes syn på samarbeidet som blir belyst. For å få fram opplevelsen av samarbeidet
har jeg brukt semistrukturert intervju der den gode samtalen er forsøkt ivaretatt, samtidig som
det er fokus på det faglige innholdet.
Informant I opplever store utfordringer i samarbeidet med skolen. Hun opplever at skolen har
intensjoner om god struktur, forutsigbarhet og godt faglig innhold. På tross av dette er hennes
opplevelse at skolen ikke greier å gjennomføre planene. I tillegg understreker hun at
individuelle opplæringsplaner ikke blir fulgt, og at det ikke gjennomføres evalueringer av
planene. Samarbeidet med skolen utvikles mellom to parter, og selv om informant I fortsatt er
i en fase der samarbeidet skal finne en god form, forteller hun at det har vært en positiv
utvikling det siste året. I den positive utviklingen er særlig loggbok nevnt som en faktor.
Informant 2 gir inntrykk av et samarbeid med skolen som fungerer godt. Det er flere årsaker
til at samarbeidet fungerer. Her vektlegges det stabile personalet som ivaretar sønnens behov
for struktur og forutsigbarhet. Hjemmet får god informasjon om læringsinnhold og kan følge
opp faglig innhold hjemme, noe informanten mener har bidratt til en god faglig utvikling hos
barnet.
Mine to informanter har gode refleksjoner rundt samarbeidet og har delt mye informasjon som
igjen har bidratt til å gi et godt bilde av situasjonen.
Description
Masteroppgave i tilpassa opplæring - Universitetet i Nordland, 2012