Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorPettersen, Helene Myrvoll
dc.date.accessioned2012-07-31T09:30:10Z
dc.date.available2012-07-31T09:30:10Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/141763
dc.descriptionMasteroppgave i tilpassa opplæring - Universitetet i Nordland, 2012no_NO
dc.description.abstractI dette studiet kartlegger jeg hvordan to foreldre med barn innenfor autismespekterdiagnosen opplever samarbeidet med skolen. Informantene er to mødre. Informant l har en gutt med Asperger syndrom og informant 2 har en gutt med barneautisme. Teoridelen i oppgaven tar for seg samarbeid mellom skole og hjem, samt teori om autismespekterdiagnosen. Teoridelen gir bakgrunnskunnskap for tema og i drøftingsdelen blir funnene sett i lys av teorien. Felles for begge informantene er at deres barn ikke forteller hvordan de selv opplever sin egen skolesituasjon. Foreldrene ønsker et samarbeid med skolen der gjensidig informasjon og respekt vektlegges. I studiet blir det tatt utgangspunkt i foreldrenes opplevelse av samarbeidet og det er kun informantenes syn på samarbeidet som blir belyst. For å få fram opplevelsen av samarbeidet har jeg brukt semistrukturert intervju der den gode samtalen er forsøkt ivaretatt, samtidig som det er fokus på det faglige innholdet. Informant I opplever store utfordringer i samarbeidet med skolen. Hun opplever at skolen har intensjoner om god struktur, forutsigbarhet og godt faglig innhold. På tross av dette er hennes opplevelse at skolen ikke greier å gjennomføre planene. I tillegg understreker hun at individuelle opplæringsplaner ikke blir fulgt, og at det ikke gjennomføres evalueringer av planene. Samarbeidet med skolen utvikles mellom to parter, og selv om informant I fortsatt er i en fase der samarbeidet skal finne en god form, forteller hun at det har vært en positiv utvikling det siste året. I den positive utviklingen er særlig loggbok nevnt som en faktor. Informant 2 gir inntrykk av et samarbeid med skolen som fungerer godt. Det er flere årsaker til at samarbeidet fungerer. Her vektlegges det stabile personalet som ivaretar sønnens behov for struktur og forutsigbarhet. Hjemmet får god informasjon om læringsinnhold og kan følge opp faglig innhold hjemme, noe informanten mener har bidratt til en god faglig utvikling hos barnet. Mine to informanter har gode refleksjoner rundt samarbeidet og har delt mye informasjon som igjen har bidratt til å gi et godt bilde av situasjonen.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherUniversitetet i Nordlandno_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave i tilpassa opplæring;4/2012
dc.subjecttilpassa opplæringno_NO
dc.titleSamarbeid mellom hjem og skole : en studie av hvordan to foreldre til barn med diagnose innenfor autismespekteret opplever samarbeidet med skolenno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel