Hva har rektors ledelse av skolen som organisasjon å si for elevens leseopplæring?
Abstract
Som skoleledere har vi et ønske om å være en del aven god skole, der elever lærer og
oppnår gode læringsresultater. Virkeligheten har vist oss at læringsresultatene varierer fra
skole til skole. Vi har derfor hatt et ønske om å se på om det finnes fellestrekk ved
utøvelsen av lederrollen på skoler som har oppnådd gode resultater. Utgangspunktet for
vår undersøkelse var resultatene på nasjonale prøver i lesing på 5. trinn på nasjonalt nivå.
Vårt valg av lesing er ikke tilfeldig, for etter vår oppfatning er lesing den grunnleggende
ferdighet som har størst betydning for elevens videre læring. Vår problemstilling er:
Hva har rektors ledelse av skolen som organisasjon å si for elevenes leseopplæring?
Ut fra denne problemstillingen har vi lagt til grunn tre ulike teoriområder. Vi har sett på
leseteorier. Hvilke leseteorier ligger til grunn for god opplæring? Til grunn for god opplæring
ligger læringsteorier. Vi har sett på hvordan enkeltmennesket lærer, men aller mest på
hvordan læring skjer i organisasjonen. Ved valg av teorier av ledelse har vi valgt det som vi
mener har størst relevans for skoleledere.
Forskningsmetoden i vårt studium er kvalitativ. Casedesignet er det designet vi fant mest
formålstjenlig for vår forskning. I dette studiet har vi benyttet kvalitativt intervju på fire
skoler, der vi har intervjuet rektor og lærere hver for seg. Disse fire skolene er spredt i
landet og har oppnådd gode resultat på nasjonale prøver over år. Utvalget er gjort ut fra
resultatet på nasjonale prøver på 5. trinn.
Våre funn viser at rektorene har flere felles ledergrep. De har noen av de samme grepene.
Noen av disse grepene er bevisste, mens andre bygger på ikke uttalte teorier. Det har
likevel ført til en til dels lik praksis. Den praksisen vi har sett på skolene som har oppnådd
gode resultater er sammenfallende med "Instructionalleadership", ledere som setter
tydelige mål, har klare rammer for skolens virksomhet og leder som er til stede i lærernes
hverdag og modellerer en god skolekultur.
Description
Masteroppgave i tilpassa opplæring - Universitetet i Nordland, 2012