Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRiibe, Margrethe Lundgård
dc.contributor.authorMadland, Sidsel Eivik
dc.date.accessioned2012-09-26T11:52:56Z
dc.date.available2012-09-26T11:52:56Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/141765
dc.descriptionMasteroppgave i tilpassa opplæring - Universitetet i Nordland, 2012no_NO
dc.description.abstractSom skoleledere har vi et ønske om å være en del aven god skole, der elever lærer og oppnår gode læringsresultater. Virkeligheten har vist oss at læringsresultatene varierer fra skole til skole. Vi har derfor hatt et ønske om å se på om det finnes fellestrekk ved utøvelsen av lederrollen på skoler som har oppnådd gode resultater. Utgangspunktet for vår undersøkelse var resultatene på nasjonale prøver i lesing på 5. trinn på nasjonalt nivå. Vårt valg av lesing er ikke tilfeldig, for etter vår oppfatning er lesing den grunnleggende ferdighet som har størst betydning for elevens videre læring. Vår problemstilling er: Hva har rektors ledelse av skolen som organisasjon å si for elevenes leseopplæring? Ut fra denne problemstillingen har vi lagt til grunn tre ulike teoriområder. Vi har sett på leseteorier. Hvilke leseteorier ligger til grunn for god opplæring? Til grunn for god opplæring ligger læringsteorier. Vi har sett på hvordan enkeltmennesket lærer, men aller mest på hvordan læring skjer i organisasjonen. Ved valg av teorier av ledelse har vi valgt det som vi mener har størst relevans for skoleledere. Forskningsmetoden i vårt studium er kvalitativ. Casedesignet er det designet vi fant mest formålstjenlig for vår forskning. I dette studiet har vi benyttet kvalitativt intervju på fire skoler, der vi har intervjuet rektor og lærere hver for seg. Disse fire skolene er spredt i landet og har oppnådd gode resultat på nasjonale prøver over år. Utvalget er gjort ut fra resultatet på nasjonale prøver på 5. trinn. Våre funn viser at rektorene har flere felles ledergrep. De har noen av de samme grepene. Noen av disse grepene er bevisste, mens andre bygger på ikke uttalte teorier. Det har likevel ført til en til dels lik praksis. Den praksisen vi har sett på skolene som har oppnådd gode resultater er sammenfallende med "Instructionalleadership", ledere som setter tydelige mål, har klare rammer for skolens virksomhet og leder som er til stede i lærernes hverdag og modellerer en god skolekultur.no_NO
dc.publisherUniversitetet i Nordlandno_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave i tilpassa opplæring;7/2012
dc.subjecttilpassa opplæringno_NO
dc.titleHva har rektors ledelse av skolen som organisasjon å si for elevens leseopplæring?no_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel