Samarbeid mellom skole og statlige omsorgssenter for enslige mindreårige asylsøkerbarn : en kvalitativ casestudie med fokus på samarbeid om opplæring
Abstract
Denne masteroppgaven presenterer resultatene fra en studie der målet har vært å få mer
kunnskap om hvordan statlige omsorgssentre og skole samarbeider om opplæring for enslige
mindreårige asylsøkere. Det innsamlede materialet er basert på easestudie av samarbeidet
mellom et omsorgssenter og dets tilhørende to skoler. Det er brukt kvalitativt intervju som
metode for innhenting av empiri. Informantene er en pedagogisk rådgiver fra et
omsorgssenter, som har ansvar for å samarbeide med to skoler, en ungdomsskole og en
barneskole. På hver av disse skolene er rektor og den læreren som har hovedansvar for de
enslige mindreårige asylsøkerbarna, blitt intervjuet. Til sammen har det vært fem informanter.
Den innsamlede empirien har vært drøftet opp mot teori om opplæring, samarbeid og
Bronfenbrenners utviklingsøkologiske modell. Hovedfunnene i undersøkelsen viser seg å
være at roller, aktiviteter og relasjoner i mikrosystemet, makrosystemet og eksosystemet er
viktige grunnleggende elementer i forhold til hvordan samarbeidet mellom omsorgssenter og
skole fungerer. Imidlertid viser det seg at det er flere elementer som er viktige for
samarbeidet. Det er innsikt og forståelse for den andres situasjon, en god dialog, åpenhet,
gjensidig tillit og gode relasjoner til hverandre. Det er også funn som tyder på at for å få til et
godt samarbeid, må alle aktørene være enige om et felles mål som skal nås. I denne
sammenheng er det barnets faglige og sosiale utvikling. For å klare dette kan det se ut som at
færre aktører i samarbeidet gjør samarbeidet mer oversiktlig og derfor bedre.
Funnene mine viser at den kommunale skolen og det statlige barnevernet har et tverrfaglig,
representativt, direkte og kontaktløst samarbeid. T gitte situasjoner har samarbeidet også
elementer av ordinært skole-hjem samarbeid. Rollen pedagogisk rådgiver har hatt i
samarbeidet er en sentral brikke. Hun har representert og sett barna som er i utvikling på alle
nivåene i barnets liv.
Description
Masteroppgave i tilpassa opplæring - Universitetet i Nordland, 2012