Hvilken kompetanse skal en førskolelærer ha for å være en god leder?
Student paper, others
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/145352Utgivelsesdato
2011-03-07Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Gjennom mitt 34-årige liv og 14-års praksis fra barnehage har jeg møtt ulike typer ledere som har hatt hver sin lederstil. Snart skal jeg være ferdig utdannet førskolelærer for barn, medarbeidere og foreldre, og hvilken kompetanse skal jeg ha? Hva er kompetanse? Og hvordan kan jeg på best mulig måte være en god leder? Dette er bakgrunnen for valg av problemstillingen "Hvilken kompetanse skal en førskolelærer ha for å være en god leder?" "Kompetanse er de samlede kunnskaper, ferdigheter, evner og holdninger som gjør det mulig å utføre aktuelle funksjoner og oppgaver i tråd med definerte krav og mål" (Lai 2004:48). Jeg har valgt å avgrense oppgaven til rollen man skal ha for sine medarbeidere i barnehagen. Med å avgrense oppgaven til kompetansen jeg skal ha for å være en god leder for mine medarbeidere, håper jeg det vil veilede meg til å finne de viktigste punkter for å lykkes i førskolelæreryrket i barnehagen. Jeg vil i denne oppgaven ha en teoridel om kompetanse, førskolelærer-rollen og ledelse. For å relatere praksis mot teori har jeg valgt å intervju 3 førskolelærere som jobber i 3 ulike barnehager. Deres svar vil være bakgrunn for drøftingene som kommer i oppgaven knyttet mot problemstillingen