dc.description.abstract | Ut i fra mitt ønske om å undersøke de uformelle læringssituasjonene i barnehagen og utførelsen av disse med tanke på barns mestring, blir problemstillingen: Hvordan kan førskolelæreren legge til rette for at barn mestrer i uformelle læringssituasjoenr i barnehagen? Jeg velger denne problemstillingen ut i fra mine tanker om at barn er kompetente og klare for nye oppgaver. Samtidig er jeg opptatt av at personalet i barnehagen har et større fokus på barna og hva de trenger, enn det jeg mange ganger opplever er praksis. Da tenker jeg det er viktig å starte med førskolelæreren. Rammeplanen av 2011 gir oss viktige retningslinjer om at barns mestring skal være i fokus i barnehagen, derfor ser jeg problemstillingen som viktig for mitt arbeid i barnehagen. Uformelle læringssituasjoner er veldig mye. Derfor har jkeg valgt å begrense det til lunsjmåltidet og påkledning før utetid. Jeg har også valgt å fokusere på 3-6 åringene, fordi jeg tror det kan være en viss forskjell mellom de minste og største i barnehagen. Problemstillingen vil jeg knytte opp mot barnesynet til førskolelæreren og begrepet danning | no_NO |