Holder Wikipedia faglig kvalitet som informasjonskilde i naturfag?
Abstract
I skolesammenheng har man bruk for ulike kilder til kunnskap, og Wikipedia er i denne sammenheng et alternativ. Wikipedia er et nettleksikon som er blitt en populær informasjonskilde, og som har hatt en kraftig økning med hensyn til antall tilgjengelige artikler siden oppstarten i 2001. I motsetning til tradisjonelle leksikon, er det her brukerne
selv som skriver artiklene. Wikipedia er basert på at brukerne i tillegg til å skrive egne bidrag, også kan kommentere andres bidrag og gjøre endringer i allerede eksisterende artikler. Her
skjer altså kvalitetssikringen i etterkant og ikke i forkant som hos tradisjonelle leksikon. Med et slikt utgangspunkt, kan det ikke være uventet at det stilles kritiske spørsmål ved kvaliteten
på artiklene.
Formålet med denne studien er å se på om kvaliteten på artiklene i Wikipedia er god nok til at de er egnet som informasjonskilde i naturfag. Ut fra kvaliteten på artiklene, kan vi si noe om
hvordan Wikipedia kan anbefales brukt som oppslagsverk i naturfagundervisningen. Kvalitet
er her definert ut fra presisjon og faglig dekningsgrad og er relatert til et autoritativt oppslagsverk, i dette tilfellet Store norske leksikon. Didaktiske hensyn er ikke tatt med i
vurderingen.