Wiki-prosessen, en god nok kvalitetssikring? : Fungerer wiki-prosessen godt nok til å kunne kvalitetssikre de biologiske artiklene i Wikipedia for bruk i skolen?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/145774Utgivelsesdato
2008-11-10Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Internettet blir stadig mer brukt i skolesammenhenger. Men hvor flinke er vi å vurdere informasjon vi finner på nettet. Ifølge Internettforskere er vi langt fra dyktige nok. Derfor er det viktig å finne gode Internettressurser for bruk i skolen. ”Wiki-prosessen, en god nok kvalitetssikring?” er en studie som har som mål å kunne avdekke hvor god kvalitetssikring den norsk- og engelskspråklige Wikipedia versjo-nene sine biologiske artikler har. Ved å undersøke hvor godt Wikipedia sin kvalitets-sikring mekanisme, wiki-prosessen fungerer for et utvalg av biologiske artikler, vil en kunne si noe om kvaliteten på denne sjangerens artikler. Som et resultat av dette kan man gjøre vurderinger om sjangerens egnethet i undervisningssammenheng. Undersø-kelsen ble gjort gjennom å legge ut forskjellige kategorier av feil inn i et representativt utvalg av biologiske artikler, for å se om de ble rettet opp. Dataene for undersøkelsen viste at for få at de utlagte feilene ble rettet opp, til at man kan anbefale tradisjonelt bruk av Wikipedia i undervisningssammenheng. Wikipedia hevder at den engelskspråklige Wikipedia versjonen er den som har den mest effektive og beste wiki-prosessen. Dette begrunnes med det høye antallet brukere og redige-ringer. Dette er en påstand som ikke underbygges av denne undersøkelsen. Undersø-kelsen viser ingen signifikant forskjell mellom opprettingsfrekvensen på de to versjo-nenes feil, noe som er overraskende. Undersøkelsen kan også underbygge en påstand om at administratorer i Wikipedia har en egen praksis for oppretting av feil i artikler.