Vurdering – for læring : en kvantitativ studie i forbindelse med ny forskrift om vurdering i grunnskolen og videregående skole. - Studien gjort blant naturfaglærere på 7. trinn
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/145787Utgivelsesdato
2013-09-06Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne undersøkelsen har jeg undersøkt om naturfaglærerne på 7.trinn kjenner ny forskrift til opplæringsloven om vurdering, som ble innført 1.august 2009. Forskriften skal implementeres i løpet av 4 år. Jeg foretok undersøkelsen i november og desember 2010, 1/3 inn i innføringsperioden. Jeg valgte 7.trinn, fordi jeg underviser i naturfag på mellomtrinnet, og har et inntrykk av at lærerne på ungdomstrinnet straks fikk krav om tilpasning til ny vurderingsforskriften, i og med at det er prosedyrer som må følges i forbindelse med sluttvurdering. Jeg undersøkte også om lærernes holdninger og forståelse er i samsvar med forskriftens intensjon. Undersøkelsen ble gjort med spørreskjema, og sendt ut elektronisk. Jeg brukte programmet LimeSurvey. Ut fra et tilfeldig utvalg på 164 skoler, fikk jeg 53 svar og av disse har 44 lærere fullført undersøkelsen. Med utgangspunkt i lærernes svar på spørreskjemaet har jeg laget og analysert beskrivende statistikk og også kjørt tester for å sammenligne hvordan grupper av lærere forholder seg til forskriften. Spesielt er det interessant å undersøke forskjeller mellom gruppen som sier de har høy kjennskap til forskriften og de lærerne som sier de har lav kjennskap til forskriften. Jeg har undersøkt hvordan lærene kommuniser vurderingen sin. LK06 sier at karakterer ikke skal brukes i barneskolen, og det følger lærerne opp lojalt. Lærerne mener imidlertid at elevene på 7.trinn ønsker å få karakterer. Jeg har også undersøkt blant annet lærernes holdning til nasjonale prøver alle fag. Det jeg har funnet ut er at lærerne kjenner til vurderingsforskriften. 2 av 3 sier de kjenner forskriften godt. Det er forskjeller i svarene fra lærere med høy kjennskap og lærere med lav kjennskap, og noen av forskjellene er signifikante. De som kjenner forskriften godt, sier de vil endre undervisningen sin for å tilpasse den til forskriftens krav, og de mener forskriften vil føre til økt læringstrykk, som er hovedintensjonen bak forskriften. Lærere med høy kjennskap mener at forskriften også vil føre til at flere elever blir tapere. Lærerne vil ikke ha nasjonale prøver i alle fag, men hvis slike prøver innføres så følger lærerne opp vedtaket lojalt.
LK06 og vurderingsforskriften signaliserer et paradigmeskift på barnetrinnet i norsk grunnskole i og med at elevene skal vurderes i forhold til en nasjonal norm gitt i læreplanen, LK06. Alle lærerne må ha god kjennskap til forskriften, og den tredjedelen som signaliserer liten kjennskap må hjelpes videre. Kurs med forskriften som tema, vil være en god begynnelse. Hver skole må ha dokumentasjon på at halvårsvurdering er gitt, og det forutsetter at alle lærerne setter seg inn i forskriften.
4
Nasjonale prøver er en følge av at elevene skal vurderes etter nasjonale standarder. Norske lærere har vært vante til å arbeide selvstendig, og kan nok se nasjonale prøver som inngriper i deres integritet. Nasjonale prøver i for eksempel naturfag, kan være en kvalitetssikring av at sentrale begrep blir tema i undervisningen i alle skolene i Norge.