dc.contributor.author | Gårdvik, Mette | |
dc.date.accessioned | 2012-10-01T10:45:45Z | |
dc.date.available | 2012-10-01T10:45:45Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.citation | Gårdvik, M. Arbeid med kniv i rått tre - bruk av kniv som redskap for tradering av håndverks- og kulturarv. I T.M. Guldal [et al.](red.), FoU i praksis 2009 : rapport fra konferanse om praksisrettet FoU i lærerutdanning (s. 67-79). Trondheim: Tapir akademisk forlag. | no_NO |
dc.identifier.isbn | 978-82-519-2565-5 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/145901 | |
dc.description.abstract | I mediebildet omtales kniven oftest i negative vendinger i forbindelse med reportasjer fra voldshandlinger. Den norske knivtradisjonen har endret seg ved at kniven har beveget seg fra å være et naturlig redskap i forlengelse av hånden til å bli et stikkvåpen. Knivens funksjon som skjærende redskap er imidlertid ikke passè. Å arbeide med kniv som redskap krever fagkunnskap og erfaring. Artikkelen utforsker spikkekniven som redskap til bruk i barnehage og skole, og er basert på en kvalitativ undersøkelse av arbeid med kniv i rått tre med 4-6- åringer, 9-12-åringer og studenter. Resultatet fra undersøkelsen viser at jo tidligere barn får erfaring og kunnskap om arbeid med kniv og rått tre, jo sikrere blir de i å bruke kniven som redskap, det de lager får høyere kvalitet og de har bedre utviklet motorikk. Ved å starte opplæringen i barnehagen etablerer barna tidlig respekt og forståelse for og erfaring med kniven som allsidig skjærende verktøy. | no_NO |
dc.language.iso | nob | no_NO |
dc.publisher | Tapir Akademisk | no_NO |
dc.subject | kunst og håndverk | no_NO |
dc.subject | trearbeid | no_NO |
dc.subject | spikking | no_NO |
dc.subject | kniv | no_NO |
dc.subject | barnehage | no_NO |
dc.title | Arbeid med kniv i rått tre - bruk av kniv som redskap for tradering av håndverks- og kulturarv | no_NO |
dc.type | Chapter | no_NO |
dc.type | Peer reviewed | no_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Humanities: 000::History of art: 120::Arts and crafts, handicraft: 123 | no_NO |
dc.source.pagenumber | 67-79 | no_NO |