Forskningsbasert skoleutvikling
Chronicle
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/146840Utgivelsesdato
2008-10-23Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Norske lærere blir stadig eldre. Gjennomsnittsalderen på lærerne er høg,
og allerede utdannes det for få nye til å dekke skolens behov de
nærmeste årene. I tillegg går søkningen til lærerutdanning drastisk
nedover. I år har bare høgskolene i Oslo og Trondheim fylt opp
studieplassene på allmennlærerutdanningen. Hvorfor vil ikke
ungdommer bli lærere? Lønn nevnes hyppig som forklaringsfaktor, og
det kan være noe i det, men bildet er mer komplisert. Er skolen fristende
som framtidig arbeidsplass og læreryrket som karriereveg? For hva har
vi sett de siste årene; jo stadige medieoppslag om norske elevers svake
prestasjoner og skolens elendighet – og lærerne får veldig ofte skylden
for begredeligheten.