Bedre samhandling ved Hjemmesykepleien i Surnadal kommune gjennom en aksjonsbasert endringsprosess? - hvordan bruke aksjonsforskning til kunnskapsutvikling?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/147209Utgivelsesdato
2012-11-06Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Problemstillingen er knyttet til tilrettelegging av en aksjonsbasert endringsprosess
som kan føre til økt samhandlingskompetanse. Jeg har sett på ulike tilnærminger til kunnskapsutvikling og har lagt til grunn et kunnskapssyn
som involverer et samspill mellom flere kunnskapstyper. I denne prosessen er det lagt vekt på
utvikling av emosjonell og relasjonell kunnskap. Jeg har vist at de ansatte opplever at kritisk refleksjon gir verdifull forståelse for egne og
andres handlingsvalg. Sonebytte har vært en egnet øvingsarena i denne sammenhengen, men
vil ikke være tilstrekkelig for videre læring og utvikling i organisasjonen. Jeg har belyst
utfordringer ved en aksjonsbasert endringsprosess for meg som leder og forsker, samt for
deltakerne.
Beskrivelse
The issue is related to the arrangement of an
action-based change process that may lead to greater interaction skills. I have looked at different approaches to knowledge development, and view knowledge as an
interplay of multiple types of knowledge. In this process the focus is on the development of
emotional and relational skills. I have shown that employees find that critical reflection provides valuable understanding of
their own and others ' action selection. «Sonebytte» has been a suitable training arena in this
context, but will not be sufficient for further learning and development within the
organization. I have illustrated the challenges by an action-based change process for me as a
leader and researcher, as well as the participants.